Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Janus
Alue:Koskettimet
Aihe:Roland V-piano ja Yamaha CP1, CP5 ja CP50
Aika:15.02.2010 15:30
Nakkiso: Itse olen myös kuunnellut noitten uutten mullistavin sähköpianojen demoja ja onhan se totta, että kaikki ne kuulostaa edelleen sähköpianolta. Ei se hyvän sähköpianon ja mullistavan sähköpianon ero tunnu kovin merkittävältä.
 
Mun kokemuksesta (kymmeniä keikkoja + muutamia kymmeniä tunteja treenejä V-Pianolla vs. kymmeniä keikkoja ja satoja tunteja RD-700 GX:llä) se suurin ero noissa vehkeissä ei välttämättä stereo-PA:ssa (saati sit laulukamoissa, tai jossain YouTube-videossa läppärikajareilla) kuulu, mutta tuntuma on jotakin ihan muuta. Rundin "kaiken kuulleelle" äänimiehelle se tosin kelpasi paremmin kuin hyvin, jopa niin hyvin että rundin jälkeen kyseinen kaveri osti studiolleen vastaavan.
 
V-Piano ei tunnu siltä että koskettimisto triggaisi sämplejä: se tuntuu soittimelta. Nyanssit ja dynamiikka on ihan eri tasolla. V-Pianon soundeja voi myös kustomoida niin monen parametrin kautta, että jos ihan eka presetti ei aiheuta ahaa-elämystä, niin soittimen saa kyllä mukautumaan omaan tatsiin ja soittostailiin, eikä toisinpäin. V-Pianon lopullisen soundin ero isosta PA:sta tuotettuna saattaa olla "vain" - sanotaan nyt vaikka - 15% "parempi" kuin sämplevehkeen X vastaava: mutta omasta empiirisestä kokemuksesta sanoisin, että ainakin itse soitan 50-60% paremmin V-Pianolla. Tollasesta placebo-efektistä kannattaa jo vähän maksaakin :D Äänityksessä isoin ero raskaisiin softapianoihin tulee myös tatsista, jossa ei ole latenssin häivääkään (tää oli asia, joka yllätti mut kaikista isoimmin: jokaista ääntä kohden tarvitaan hillitön määrä laskutoimituksia, mutta silti tatsi tuntuu "napakammalta" kuin tavan sähköpianossa).
 
Soundien vähyydestä ("5000 euroa flyygelisämplestä, omg lol") huolestuneet eivät ole ehkä huomanneet ilmaista NAMM:issa esiteltyä softapäivitystä, joka tuo 2 uutta pianomallia kyseiseen koneeseen (mm. pystypiano). Ja oletettavaa on, että tuo päivitys ei jää viimeiseksi...
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=36&t=187872