Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Niq
Alue:Aloittelijat
Aihe:Opinko ikinä?
Aika:14.02.2010 13:53
Divine_Infekt: Kiitos kaikille jotka on vastannut :) Tää on auttanut mua paljon, äitini kuuli yksi päivä kun soitin ja sanoi sen kuulostavan jo musiikilta. Eli alkaa kai pikkuhiljaa uskoa, että soittotaito ei ole semmoinen että sen joko osaa syntyessä tai ei :D
 
Mua melkein loukkaa jos joku alkaa kehumaan lahjakkuudeksi ja hokemaan että olisinpa minäkin noin lahjakas että osaisin soittaa. Oon kuitenkin tehnyt yli kymmenen vuotta töitä että osaan edes tämän verran, huomannut että mikäli edes musiikillista lahjakkuutta on ylipäätään olemassa, niin minulla sitä ei ainakaan ole. Ihminen oppii lähes mitä vaan kun on luja tahto oppia ja kärsivällisyyttä hinkata niitä perusjuttuja. Toiset ehkä omaksuu asiat nopeammin, toisten tarvitsee käydä pidempi tie.
 
Laulaminenkaan ei ole synnyinlahja, en mitenkään usko sitä. Siellä missä kotona lauletaan ja kuunnellaan paljon musaa, on myös todennäköisempää että lapselle kehittyy taito kuunnella säveliä ja melodioita ja sitä kautta taito toistaa sävelkorkeuksia. Ihan yhtä yksinkertainen asia kuin puheen muodostaminenkin. Vaan jos sairaus vie puhekyvyn ja lihasmuistin ääntätuottavista elimistä, on melkoinen homma opetella puhumaan uudestaan aikuisena.
 
Minä olen vuosia saanut kuulla omasta laulukelvottomasta äänestäni, todennut sen itsekin että ei kuulosta hyvältä. Sisuunnuin kuitenkin puoli vuotta sitten ja aloin tosissani harjoittelemaan ja nyt osaan jo muutaman laulun verran hoilata siten että olen saanut positiivista palautetta moneltakin taholta. Vaatii vaan työtä ja toistoa että 27-vuotiaana oppii niitä säveliä tuottamaan, pitää hakata lihasmuistiin. Tiedän jo sen entuudestaan, että menee varmasti vuosia, ennenkuin pystyn laulamaan jonkun melodian ns. tuosta vain ilman tuntien harjoitusta. Ihan sama se oli rumpujen ja kitarankin kanssa aikanaan. Se ei masenna tai turhauta, koska mä tykkään laulamisesta. Sitäpaitsi, mitä enemmän oppii, sitä paremmin huomaa omat virheensä ja puutteensa. Ikinä ei ole valmis. Jos joskus tulee se tunne ettei ole enää mitään uutta opittavaa, niin lopetan.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=187387