Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Old Guitar
Alue:Kitarat: akustinen
Aihe:Martin vs idän ihmeet
Aika:11.02.2010 13:28   (muokattu 12.02.2010 10:38)
Dr Dominant: Pakko kysyä - onko sun EC sama yksilö jonka omisti aikanaan Viinikaisen Teemu? Soitin pajalla uutta 000-28EC kun se on yks niistä malleista jotka oli kiikarissa, ja ainakaan se yksilö ei sytyttänyt, oli tosi eri kuuloinen kuin se Teemun ex.

Dr Dominant: Pakko kysyä - onko sun EC sama yksilö jonka omisti aikanaan Viinikaisen Teemu? Soitin pajalla uutta 000-28EC kun se on yks niistä malleista jotka oli kiikarissa, ja ainakaan se yksilö ei sytyttänyt, oli tosi eri kuuloinen kuin se Teemun ex.

Kommentoin aika pitkälti ja Windows päätti tehdä päivityksen ja tekstini tietty hävisi menneisyyden hämärään... Yritetään uudestaan:

Kitara ei varnaankaan ole nainitsemasi Teemu Viinikaisen entinen, koska ostin sen ulkomailta käytettynä. Mitä sointiin tulee, niin saattaa olla niin, että kuusikansi alkaa soida paremmin ja paremmin ajan kanssa.

Jäi vielä pari asiaa kertomatta noista kitaroista, joita on tullut kokeiltua lyhyen ajanjakson aikana (pari vuotta). Jos soittaisin pelkästään plektralla akustista kitaraa, niin Martin 000-28EC ei varmaankaan 'jäisi taloon' lopullisena valintana. Se loistaa etenkin sorminäppäilyssä ja ehkä myöskin hybrid-tyylissä (plektra ja sormet). Jos soittaisin pelkällä plektralla, niin valintani olisi voinut kohdistua Gibson J-185:een. Hieman halvemmista ehdoton plektrasoittoon soveltuva kitara oli Guild GAD-50, josta ääntä lähti yllättävällä voimalla ja soinnilla.

Kitara pitäisikin valita huomioonottaen oma soittotapa sekä kaulan sopivuus käteen. Tietenkin kitaran pitää ulkonäöltään miellyttää ja antaa oikeianlaista tunnelmaa. Jokainen ihminen kuulee/kuuntelee eri tavalla sen miten kitara soi, joten liikaa ei kannata kuunnella toisten suosituksia, vaan oma mielipidehän siinä tietenkin ratkaisee asian lopullisesti, joten kitara kannattaisi ehdottomasti testata ennen sen hankkimista.

Pitää myös huomioida se, että kitarat ovat yksilöitä, joten saman mallin kitaratkin voi vaihdellä, etenkin soinniltaan, toisiinsa nähden paljonkin. Esim. kun minulla on ollut kaksi eri kitaraa malliltaa Guild GAD-30R, niin toinen oli mielestäni hintaansa nähden loistava yksilö, mutta toinen oli soinniltaan paljon vaatimattomampi.

Kuten mainitsin, niin itse tilasin kitaran 'sokkona' ilman että olisin sitä kokeillut. Odottamaton onnenpotku oli se, että ulkomailta tilaamani kitara olikin soinniltaan ja malliltaan paras, joka kohdalle on osunut.

Minulla oli Landola V-62 Martinin kopio, joka sopi käteeni täydellisesti. Etsin siis Martineista Landolan mallista kitaraa ja löysinkin mielestäni saman mallin, joka oli tämä Martin 000-28EC. Kitaran saavuttua totesin sen olevan lähes täydellinen kopio Landolasta! )

Tähän väliin tapahtui MuusikoidenNetin internetsivuston yksi ongelma eli jos ei ole kirjautunut, kun kirjoittaa kommenttia ja yrittää sitä lähettää, niin järjestelmä ilmoittaa, että kommenttien kirjoittaminen vaatii kirjautumisen. Jos menee backilla takaisin sivulle, jossa kommenttia kirjoitti, niin kirjoitus on hävinnyt. Tilanne olisi helppo korjata, mutta tuota korjausta ei ole tehty. Täytys varmaan tiedottaa siitä sivujen ylläpitäjälle. Yleensä, jos muistan, niin otan kopion tekstistä ennen kuin lähetän kirjoituksen.

Enää en siis muista mitä olen kirjoittanut ja lopetankin tältä erää lyhyeen yhteenvetoon niistä asioista, jotka tulisi huomioida, kun ollaan hankkimassa uutta akustista kitaraa (epämääräisessä järjestyksessä:

- oma soittotpa ja -tyyli: plektralla, sormin yms.
- kitaran sopivuus fyysisesti: kaulaprofiili, kopan koko
- käyttötarkoitus: kotisoitto, live, studio yms.
- ulkonäkö ja tuoksu :): esim. jos soittaa bluesia, niin tyyliltään oikea kitara voi luoda oikeaa tunnelmaa.
- sointi
- hinta
- jälleenmyyntiarvo

Kannattaisi testata ennen ostoa, sillä jokainen kitara on oma yksilönsä ja jokainen ihminen kuulee omalla tavallaan kitaran soinnin.

Itse olen ostanut lähes jokaisen vastaantulleen kitaran, 'kohteliaisuussyistä' ja yleensä olen kiinnittänyt huomiota vain sointiin ja ulkonäköön, mutta näinkin voi löytää loppujen lopuksi sen oikean kitaran, sillä tällä tavoin sain tietää millainen kitara minulle parhaiten sopii. Harvempi tietää tarkalleen millainen kaulaprofiili h änelle käy, tai mikä sointi eniten miellyttää. Se on kokeiltava ja itse löydettävä. Etsiskely on ihan mielenkiintoista hommaa ja jos ottaa jälleenmyyntiarvon paremmin huomioon kuin minä, niin ei jää paljon edes taloudellisesti tappiolle.

Meni ehkä hieman ohi aiheen ja oli liikaa asioiden toistoa sekä 'hauki on kala, hauki on kala' tyylistä sisältöä, mutta kirjoittelin mitä mieleen tuli, vailla mieltä.

Joo: semmottii, tämmöttii, tommottii...
Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=51&t=187478