Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Dr Dominant
Alue:Musiikin teoria ja säveltäminen
Aihe:Seiskasointujen käyttö?!
Aika:10.02.2010 11:13
Blokatessa etsi sitä tritonus-intervallia mikä syntyy dominanttiseiskan terssin ja seiskan väliin. Sen avulla on kätevää todeta onko satsissa oikeasti seiska vai ei.
 
Siihen, tartteeko seiskaa vai ei, ei voi oikeastaan yksiselitteisesti vastata. Kysymys on pitkälti estetiikasta. Kun sulla on sointu joka on dominanttifunktiossa (esim. C-duuribiisissä G7 joka purkautuu sitten sinne C:hen), basson liike G:stä C:hen yksinään riittää tuomaan dominantti -> toonika-purkauksen, ja jos siihen vielä lisää sen sävellajin johtosävelen (H) jonka vielä purkaa ylös sinne C:hen, niin nämä jo riittävät dominantti-toonika ilmiön tuottamiseksi. Eli ilman sitä seiskaakin sama tonaalinen ilmiö hahmottuu. Kuten kuvailit, laittamalla sen seiskan sinne tulos on vaan "jazzimpi".
 
En ollut ihan varma tarkoititko että mistä tietää milloin kuulet äänitteeltä sen seiskan vaiko milloin sitä "pitää käyttää".
 
Jos haet sitä, miten kuulee onko äänitteellä seiska vai ei, haistele tuota tritonus-soundia, voit myös etsiä soinnusta seiskaa eri oktaaveista, se saattaa tosi usein olla terssin alapuolellakin, kun sointu ei aina ilmene perusmuodossa.
 
Jos taas haet sitä, milloin seiskaa "pitää käyttää", mennään estetiikkapuolelle. Omissa biiseissäsi päätä itse, mikä kuulostaa sinusta tilanteeseen parhaalta. Jos taas haluat soittaa jonkin tyylin ja aikakauden mukaista musaa, sun pitää tutustua siihen kyseisen tyylin ja aikakauden estetiikkaan - oliko dominanttiseiska siinä tyylissä se juttu vai ei.
 
Toivottavasti tästä oli apua!
Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=187754