Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Keppi
Alue:Musiikin teoria ja säveltäminen
Aihe:Seiskasointujen käyttö?!
Aika:10.02.2010 09:38   (muokattu 10.02.2010 09:38)
...yritänpä selittää.
 
Elikkä harrastan paljon kappaleiden blokkailua kuuntelemalla. Keskimäärin olen kai ihan hyvä siinä ja monimutkaistenkaan sointujen blokkaus ei sinänsä tuota ongelmia
...mutta seiskasointujen kanssa jostain syystä "tökkii". Tai en oikeen keksi, milloin jonkun kolmisoinnun tilalle pitäis laittaa seiskaversio.
 
Voin blokkaillessani vaikkapa todeta, että tämän voisi perjaatteessa soittaa seiskana(siis ei hypi korville), mutta en pysty päättämään, miksi pitäis. Jotenkin koko seiskasoinnun "teho"(?), kuulostaa meikäläisen korvaan aika neutraalilta. Se on vaan vähän "jazzimpi", kun kolmisointuversio.
 
Joitain selkeitä tilanteita kyllä on esim. vaikka jos tulee ensin perus duurisointu ja sitten seuraavassa tahdissa saman soinnun "seiskaversio", niin silloin on helppo huomata, että toisessa tahdissa tulee soinnun päälle jotain lisää(7-ääni). Tai toinen esimerkki vaikka sillain, että tunnistan perussoinnun, mutta basso soittaakin perussoinnun kantasävelestä kokosävelaskeleen alempaa ääntä, niin tokihan siitä on helppo päätellä, että kyseessä on septimisoinnun sointukäännösversio.
 
Varmasti hieman omituinen kysymys, mutta oisko tälläiseen ongelmaan jotain lääkettä? Joku vippaskonsti tai teoriajuttu, millä voisi päätellä seiskan paikat? Dimit ja sussit ym. on mulle jotenkin niin paljon selkeämpiä, että on helpompi olla varma niiden paikasta.
Vai voiko tässäkin pelata sillä..."Mikä hyvältä tuntuu" -päättelyllä?
Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=187754