Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:oiva tumpeloinen
Alue:Aloittelijat
Aihe:Junioria opettamaan
Aika:09.02.2010 11:37
kiriminni: Tuossa edellä kaikki kehuu sähkistä,mutta ainakaan minä en suosittele aloittelijalle.
Hintakysymys on yksi ja sähkökitarassa on aluksi liikaakin opeteltavaa(voi tappaa
innostuksen)vahvistimen säädöt,vibratalla ja ennenkaikkea kuka piru sitä vingutusta
jaksaa kuunnella ne ensimmäiset harjoitteluvuodet.Tä tä dää tä tä tä dää jos
tämä biisi kuulostaa tutulta.Jos ei tuo nylonkielinen kelpaa niin sitten teräskielinen.

 
Sähkökitara-paketin saa pariin sataan. Jos se on liian suuri kynnys, kannattaa ehkä miettiä, aloittaako harrastusta ollenkaan. Samoin sanoisin myös, että jos ei ole valmis kuuntelemaan epävireistä vingutusta tarpeeksi, ei ehkä kannata hommata pakettia ollenkaan. Nämä ei siis mitenkään pahalla sanottuna, vaan lähinnä siltä pohjalta, että kersojen harrastuksiin joutuu kuitenkin itse sitoutumaan enemmän tai vähemmän ja siihen pitää olla valmis. Muuten sitä ei kannata aloittaa ollenkaan.
 
Kuitenkin lähtisin ostamaan kersalle settiä ihan hänen oman innostuksensa pohjalta. Innostus johonkin asiaan vie paljon pidemmälle kuin neuvot jostain "paremmasta". Lisäksi, jos itse on harrastanut aihetta, voi mahdollisesti vähän säätää soitinta, ja auttaa vahvistimenkin kanssa (mikä ei kovin kummoista puuhaa niillä kurkkupurkeilla ole), jotta harrastus saa kevyet lähtökohdat. Pienelle kersalle näkisin myös lankkukitaran ehdottomasti helpommaksi lähtökohdaksi jo pelkästään lankun paksuuden takia. Sen kanssa nimenomaan on helpompi soittaa, kun yltää joka paikkaan. Ja niitä kitaroita saa myös lasten pituuksilla (huomattavasti lyhyemmällä skaalalla), jolloin sekään ei ole mikään ongelma.
 
Mä näkisin jotenkin tuon akustisella aloittamisen jonain vanhana jäänteenä eli "näin se on tehty ennenkin"-asenteena enemmän kuin oikeasti mietittynä ratkaisuna. tuommoiset vingutukset, ja jäykät kielet tuntuu kyllä kovasti keksityltä ongelmalta. Vahvistinta voi halutessa kääntää sen verran pienelle, ettei ääni ole sen kovempi kuin akustisessa, ja kieliä saa hommattua ohuempia, eikä kukaan kiellä virittämästä niitä alkuun vaikka vähän alavireeseen, jos hätä tulee. Ja jos jäykkyydestä puhutaan, mä en ymmärrä ollenkaan, miten voidaan sitten vastaavasti ehdottaa nylonkielisen tilalle teräskielistä akustista.
 
Mut jokainen tietenkin tavallaan. Mun mielestä on vain lapsen aliarvioimista ja tumppaamista, jos tyrkytetään jotain aivan muuta tilalle leluissa kuin on pyydetty. Ei sitä itsekään kovin kivasti katso polkupyörää, jos on moottoripyörää toivottu. Vaikkakin niissä molemmissa on kaksi rengasta.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=187414