Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Chimera
Alue:Lyriikka
Aihe:Ongelmaa bänditoiminnassa, liittyy rakentavaan palautteeseen
Aika:07.02.2010 16:21
Orkesterimme biisintekijämestari sekä musiikillinen johtaja on unohtanut luomisvimmassaan tyystin itsekritiikin ja kappaleet alkavat lyriikoiltaan toistaa itseään. Pienoinen probleema on myös se, että tähänkään asti kappaleissa ei ole ollut minkäänlaista punaista lankaa. Melko yhdentekevää kliseistäkin kliseisempien sanojen merkityksetöntä lätkimistä peräkkäin. Sanottakoon heti kärkeen, että hän on hyvin etevä säveltämään ja tästä annan hänelle tunnustusta.
 
Hän ei ole myöskään kaksinen englannin kielessä, eikä laita mitään korvan taakse, vaikka koetamme erään toisen englannissa itseni tavoin harjaantuneen jäsenen kera auttaa häntä oikolukemalla. Oikolukemista hän ei nimittäin pahemmin itse harrasta. Ego ei taida kestää, että muut neuvovat ja puuttuvat _hänen_ hengentuotteisiinsa, vaan hän on mieluummin jättänyt käsittämättömiä kielioppi- ja kirjoitusvirheitä (jotka johtavat parhaimmillaan täysin merkityksettömiin lauseisiin) ihan kotisivujamme myöten nähtäville. Niin ikään sivujemme palautelaatikkoon tulleet lukijoiden kommentit asiasta eivät ole saaneet muutosta ja parannusta asiaan.
 
En kehtaa laittaa yhtään esimerkkiä suoraan näytille, mutta tyyliä edustaa tällainen aivan hatusta heitetty lause: "The eternity is like fire and my pain is infinite, oh, these dark feelings are meant to be forevermore." Vielä yksi ongelma on se, ettei missään sanota selkeästi sanoitusten laatijaa, joten satunnainen lukija voi tehdä helposti olettamuksen, että ne ovat edes osittain peräisin minun kynästäni ja sekin hieman harmittaa.
 
Miten te lähtisitte ratkaisemaan tällaista tilannetta? Olen melko pitkälti päätynyt sellaiseen ratkaisuun, että jätän kiinnittämättä asiaan minkäänlaista huomiota ja mikäpäs siinä olisikaan, jos jossain mainittaisiin selkeästi, että minä en ole tekstien takana. Kuten sanottua, olemme yrittäneet tuoda esiin oikoluettuja versioita ja huomauttaa yleisistä virheistä täysin hyvässä hengessä, mutta kritiikkiin kykenemättömän ihmisen tapauksessa olemme saaneet aikaiseksi riidan.
 
Kuten hyvin tiedämme, on ihmisiä karkeasti jaoteltuna kahta kategoriaa. On ne, jotka tietävät, etteivät ole omnipotentteja ja ottavat kritiikin vastaan kiitollisena yrittäen parantua siinä, mitä tekevät. Toisaalla taas on suuret taiteilijat, jotka tietävät itse kaiken parhaiten, eivätkä suostu ottamaan muiden sanomisia kuuleviin korviinsa, vaikka toiset ihan oikeasti tietämällä tietävät asian olevan eri tavalla.
 
Sainpas purkauduttua. Tämän asian pohdiskelun vuoksi on jo jokuset yöunetkin menneet. Kenties ylireagoin joidenkin mielestä ja minun kuuluisi löysätä pipoa ja toisen ihmisen hengentuotteisiin minulla ei saisi olla nokan koputtamista. Olen kuitenkin yhtyeen yksi täysivaltainen jäsen ja tarjoan hyvää hyvyyttäni apuani asiassa, jossa tiedän olevani etevämpi ja joka liittyy meihin kaikkiin. En minä ilkeyttäni sitä tee.
 
Toivottavasti tämä sai edes yhden ihmisen ajattelemaan ja katsomaan peiliin, koska haluaisin edesauttaa tätä kritiikin vastaanottamisasiaa aloittelevien taiteilijoiden parissa. Taito suodattaa oikeanlainen palaute pitää kuitenkin myös sisällyttää mukaan. "Tää sun tekelees on ihan käsittämätöntä skeidaa" ei ole rakentavaa kritiikkiä ja se tuleekin jättää huomiotta.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=19&t=187658