Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Dr Dominant
Alue:Kitarat: akustinen
Aihe:Martin vs idän ihmeet
Aika:05.02.2010 09:09
kariffi: Kiitokset hyvistä vastauksista! Sanotaan, että Yamaha ei pamaha. Olisiko niin, että Yamahoitten tukkoisempi saundi johtuu tukevasta rakenteesta, jolloin herkkyys kärsii. Tämä lienee asian laita lähes kaikissa massatuotantosoittimissa. Eipä silti, eiköhän tonnin Martinitkin tehdä ihan täysin teollisesti ja määrätkin lienevät kohtuullisen suuria. Tämä on siis mutua. Oikaiskoon asiaa paremmin tuntevat. Dr. Dominantilta olisi mukava kysyä, että millainen rooli kitaralla ja varsinkin akustisella sellaisella on sävellys/sovitustyössäsi. Vai onko kitarointi ja sävellystyö kaksi erillistä asiaa muusikon urallasi?

Yamaha ei pamaha :D, näytön putsausoperaation aiheutti!!

En ole ennen kuullut, mutta voihan siinä olla perää, ainakin mun Takamine ei pamahda eikä pauku, on senverta tukevaa tavaraa, tosin ehkä pienehkö soundi on tulosta kestävyydestä ...

Mä jätin kokopäivätoimisen kitaroinnin vuosituhannen vaihteessa, kun perhe-elämä, opetustyö ja sävellystyö vaativat oman osansa. Viime aikoina on tullut taas ihan fyysinen ikävä soittamista, ja olen alkanut kirjoitella kitaralle isompaa roolia viimeaikaisissa projekteissa.

Viinikaisen Teemulle ja Lapin kamariorkesterille kirjoitin 2008 eräänlaisen "kitarakonserton", ja nyt on työn alla sellainen akustinen bändi jossa on laulajan ohella viulu, sello, kontrabasso, huilu/foni, lyömäsoittaja ja Santa Cruz OM/PW ;) Eli tärkein syy tuohon hankintaani oli se, että en voinut kuvitella soittavani D-koppaisella mahonkitakaminella huippusoittajien ja laatusoittimien kanssa. Soundin laatu, ja ehkä vielä tärkeimpänä silkka volyymi Takaminessa ei vaan riitä. Saa nähdä jäänkö jalkoihin tälläkin luutulla, voi olla. Studioon mennään tänä vuonna ja sitä odotan hartaudella, omat äänityskokeiluni työhuoneella ovat kyllä todistaneet että Santa Cruzia on silkkaa autuutta äänittää...

Sävellystyö oli mulla pitkään erossa kitarismista, koska olen kirjoitellut tosi paljon sellaisille kokoonpanoille joissa kitaraa ei ole, tai sen rooli on pienehkö. Tosin, soinnuttaessani soitan usein kitaraa, tai ideoita hakiessani esim. improvisoin ja poimin sieltä aiheita.

Hauska sivujuonne siinä, että ei ole soittanut paljoa mutta on ollut kyllä isosti musan teossa muilla tavoilla on johtanut siihen, että soitan nykyään mielestäni eri tavalla, ja monella tapaa paremmin kuin 10 vuotta sitten vaikken ole varsinaisesti kitaraa tällä välin treenannut.
Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=51&t=187478