Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:McNulty
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Kysely kitarankielistä;
Aika:25.01.2010 18:33   (muokattu 25.01.2010 18:40)
Mie olen käynyt useita eri merkkejä ja malleja lävitse vuosien saatossa ja niistä mieluisimmat ovat nykyään käytössä kuluvat eli:
a) Dean Markley Vintage Re-Issue DM1975 11-52
Kestävä, tasalaatuinen "peruskieli" jonka ydinlanka on tavallisesta poiketen pyöreä (ei siis kuusikulmainen kuten 99% muista). Pyöreä ydinlanka punotuissa kielissä tarjoaa lämpimämmän ja "vintagemman" soundin. Siinä on sitä vanhan ajan soundia sekä tatsia. Roundcore-kieliä on minusta mukavampi bendata. Ko. setin hinta on Saitenkatalog.de verkkokaupassa ~3,90€, joten tasalaatuiseksi ja hyväsoundiseksi/-tatsiseksi kieleksi tuo Vintage Re-Issue on täysin ylivoimainen meikäläisen kirjoissa.
b) Newtone Electric Masters NEM-ML 11-52
Aivan kuten Dean Markleyn Vintage-sarja, näissä on myös pyöreä ydinlanka punotuissa kielissä. Soundi on siis minulle enemmän kuin passeli, samoin tuntuma. Hintaa sen sijaan on 3x sen mitä Dean Markleyn setillä, mutta kielissä on myös hivenen enempi nikkeliä. Tykkään käyttää tätä kielisettiä Stratoissa ja Teleissä... siis singlecoil-varustetuissa skeboissa, tuomaan soundiin lisää syvyyttä, alakertaa, lämpöä... mitä näitä laatusanoja nyt on.
 
11-52 on minulle vakiintunut koko. Se on riittävän jämäkkä, mutta silti bendattavissa ilman irvistystä. En enää osaa soittaa ohuemmilla seteillä... joko bendaan ylitse tai jään vajaaksi. Tämä on todettu ihan viritysmittarin kanssa reenaillessa bendejä yms. 11-52 on myös armelias setti jos täytyy virittää soitin puolikkaan tai kokosävelaskelen alavireeseen (käytän parissa SuperStratossa D-virettä... ja tarvittaessa laitan capon 2. nauhalle jolloin saan reeneissä kitaran pikaisesti E-vireiseksi).
 
Tässä meikäläisen 5 senttinen tälle threadille.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=187175