Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:puhvalo
Alue:Livetoiminta
Aihe:Mikseri - kosketinsoitinkysymys
Aika:13.01.2010 18:36
Miksi sä haluat tehdä erillisen kuuntelumiksauksen? Miten sä varmistut siitä missä balanssissa ne kiipparit ja efektit sinne saliäänimiksaajalle menee? Jos otat monitoreihin sen saman miksauksen, olet koko ajan kartalla balanssista ja voit säätää sitä tarpeen mukaan. Tällöin selviäisi tuon mikserinkin kanssa hiukan yksinkertaisemmalla ja halvemmalla hankinnalla.
 
Noh, kerran jos toisenkin olen törmännyt tilanteeseen, että tehdään soundcheckki ja kaikki kuulostaa täydelliseltä, mutta kun keikka alkaa, kiipparit ovat joko liian lujalla tai niitä ei kuulu. Täydessä tohinassa on kuitenkin ikävää ja vähän sattuman kauppaa alkaa tekemään selväksi käsimerkeillä salin takaosaan miksaajalle, että nyt tarttisi nostaa toista kiipparia inusen verran ja toista laskea rutkasti. Eli tämä helpottaisi soittamista ja lavasaundien hienosäätöä huomattavasti.
 
Toiseksi olen ajatellut, että saliin menevä saundi on äänimiehen heiniä ja kunhan se menee hyvälaatuisena perille, on parempi olla siihen enää sekaantumatta, etenkin kun keikka on jo meneillään. Lavallahan hyvä balanssi voi olla jotain aivan muuta kuin salissa.
 
Mutta enpä tosiaan tiedä miten tämä menee miksaajan näkökulmasta, korjatkaa ihmeessä mikäli olen väärässä!
 
Efektistä puheenollen tarkoitus olisi käyttää Bossin Space-Echoa, eli tässäkään kyse ei ole niinkään äänen väriin tms. puuttumisesta, vaan kaiuttelusta taktisissa kohdissa.
 
--
Mielestäni fiksun ja toteuttamiskelpoisen oloinen ratkaisu olisi seuraava:
 
Syna sisään stereona (saundaa paremmalta), urku monona. Aux 1 = monitorointi, aux 2 = efekti. Syna ulos stereona main outista, urku groupin Left ja efekti groupin Right.
 
käsittääkseni voisi toteuttaa Yamahan MG 124 C mikserillä. Onko tämmöinen ok ratkaisu?
 
Toinen vaihtoehto olisi ottaa syna monona, ajaa se mainin Leftiin, urku Rightiin ja efekti sitten molempiin, eli että efekti olisi siellä seassa. Olisiko tämä ongelmallinen ratkaisu, tarkoitus on kuitenkin kaiutella harvoin ja valitusti, ei välttämättä joka kappaleessa lainkaan?
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=186675