Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Supreme74
Alue:Lyriikka
Aihe:laulun sanojen tekeminen
Aika:13.01.2010 02:10   (muokattu 13.01.2010 02:30)
Albus-et-Caeruleus: Raitis ilma muuten tekee gutaa kun jumittuu tai on vaikee alottaa, Silleen ainakin ite hommaan inspistä.

Joskus kun tuntuu siltä, että teksti ei etene, eikä millään keksi, että miten jatkaisi...niin olen havainnut tän vinkin hyväksi:

Jos jää tekstissä jumiin, niin kirjoitaa jatkoksi edellisen vastakohdasta...elikkä siis - jos kirjoitat esim "ihanasta rakkaudesta" - etkä tiedä kuinka tekstiä jatkaisit, niin vastakohtaa paperille (viha, ärtymys) - rakkaus on ihanaa ..."mutta alat käydä mun hermoille" tai jos kirjoitat " Ulkona on jäätävän kylmä " -Vastakohta: Hei, Mä jäänkin tänne sisälle" - Jos on kirjoittanut pari säkeistöä jostain jutusta, eikä kolmatta tahdo syntyä - niin kolmas säkeistö voi olla saman asian tarkastelua, mutta päinvastaisesta suunnasta.

- Ei välttämättä mitenkään nerokasta, mutta vie tarinaa eteenpäin aina kun on tekstin kanssa jumissa. Tästä kuuluisa esimerkki on Kurt Cobain, jolle tekstien kirjoitus tuotti päänvaivaa. Se käytti tota kirjoitus kikkaa aika monesti ja ehkä vähän liikaakin, kun joka toinen biisi meni usein tolla tekniikalla...Esimerkkejä:

" Teenage angst has paid of well - Now, I'm Bored and Old" - Teini angsti on kannattanut hyvin, nyt olen tylsistynyt ja vanha. (Serve The Servants biisi)"
"Come as you are, - as you were - as I want you to be." - Tule sellaisena kuin olet, kuten olit, kuten minä haluan sun olevan" (come as you are)
"Never met a wise man, if so, - it's a woman (Territorial Pissing) ja niin edelleen ja edelleen..

Nirvanan sanoitukset on täynnä ton idean viljelyä..

Oon myös huomannut, että joskus on hyvä kirjoittaa vähän enemmän kuin mitä biisi vaatii. Esim pari ylimääräistä säkeistöä. Sen jälkeen on helppo karsia kaikkee turhaa pois ja kiteyttää sanottavaansa.

Pieni happihyppely ulkona on aina hyvä idea myös.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=19&t=180393