Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Mann
Alue:Kitarat: soittaminen
Aihe:Tiluttelusta
Aika:10.01.2010 11:05
Itseäni on näin aloittelijana ja kitaransoiton maailmaan uppoutuneena mietityttänyt se, että miksi nykyään kaikki kitaransoitto on niin älyttömän tilutus- ja vingutuspainoista? Tuntuu, että kaikki vain harjoittelevat tilutusta, eikä oikeasta rytmimusiikista ole jopa mitään tajua. Itse en näe tilutuksessa oikeastaan mitään, onhan se toki hieno taidonnäyte ja teknisesti aika haastavaa, itse kun en rehellisesti sanottuna osaa tiluttaa lainkaan, mutta miksi se on niin julmetun suosittua? Loppujen lopuksi se ei kuulosta kuin pelkältä vingutukselta.
 
Itse pidän enemmän rytmipohjaisemmasta musiikista, sellaisesta jossa oikeille riffeille annetaan jalansijaa ja oikea soundi tulee esille. Tilutus on jotenkin niin kulahtanut, sitä kuulee jokaiselta ja tuntuu, että kitaransoittoa pidetään pelkkänä tilutuksena. Kappaleissa soolot voi kuulostaa hyviltäkin, jos ne osataan muokata kappaleen mukaan, eikä ole vain pelkkää yltiömäistä vingutusta. Esimerkkinä pidän AC/DC:n Angus Youngia, joka osaa tehdä hyvin kappaleen näköiset soolot ja vaikka Angus Younginkin soitto on hyvin soolopitoista, niin vahvana biisirakenteena on Malcolm Youngin rytmisoitto.
 
Mutta joka tapauksessa, tuntuu että kaikki vain harjoittelevat tilutusta. Miksi se on niin suosittua?
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=186590