Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:lion
Alue:Musiikkibisnes
Aihe:Ajatuksia musabisneksen tulevaisuudesta?
Aika:09.01.2010 10:26
Thyvon: Toki näin. Ehkä käsitteellistä saivartelua, mutta levy-yhtiöt ei mummiälest ansaitse sitä kunniaa, että termin tulisi jäädä elämään, vaikkei levyjen myynti ole enää pääasia. :) Mut joo, edelleen tarvitaan ainakin:
 
- musan tekijä
- musan esittäjä
 
- taloudellisen riskin ottaja
- sanan levittäjä, markkinoija
- väylä, jolla musa saatetaan yleisölle kuultavaksi
- tahot, jotka järjestävät esiintymistilaisuuksia bändille
- taho, joka koordinoi tätä kombinaatiota, jos listan alkupää ei siihen itse pysty
 
Näitä hoitamaan voi kukin sitten valita parhaaksi katsomansa tahot ja nyt näitä malleja on tarjolla monenlaisia, siitä vaan valkkaamaan ja kehittelemään. En kuitenkaan tiedä, onko hyvä, että nämä duunit luovutetaan kaikki yhdelle taholle. Kaikki munat samassa korissa ja sillai.
 
Ja kyllä, 2000-luku on ollut indiefirmojen aikaa. Toinen juttu on se, onko niissä asiat monesti popparin kantilta sen paremmin kaikki saman sateenvarjon alla -mallissa, esim. aiemmin mainitsemani mahdollinen eturistiriita. "Tehään nyt niinku kimpassa juttui tän meidän indiefamilyn eteen, et eiks se taide oo tärkeintä ja että sana leviää ja tarviiks tästä keikasta niin massia (muut ku me taidetta rakastavat hyvät indiemogulit, jotka tosin osataan ottaa itsellemme vähän kaikesta jotain)" :p

 
Mä oon sun kanssa samaa mieltä, että kaikki munat samat korissa ei ole kestävä ratkaisu. Eri osa-alueilla on omat asiantuntijansa jotka on kokemuksellaan ja tietämyksellään osoittaneet hallitsevansa hommat. Mut onneksi myös bändit ymmärtää tän aika pitkälti.
 
En osaa sanoa onko indie-lafkalla olo loppujen lopuksi parempi asia kuin isolla levy-yhtiöllä lepäily. Mä kuitenkin uskon että "levy-yhtiö" tai mikä ikinä se tulee olemaan, musiikkiyhtiö vaikka sitten, tulee muuntautumaan tahoksi joka ei myy enää musiikkia vaan toimii osana koneistoa etsien artistin musiikille kohdeyleisöä ja nostamalla artistia valokeilaan musiikin ylitarjonnan keskeltä. Tai jotain.
 
- Li'oN
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=2&t=186340