Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Pieni rumpalipoika
Alue:Rummut: rumpukamat
Aihe:Laiskan miehen livemikitys
Aika:03.01.2010 17:18   (muokattu 03.01.2010 17:21)
markkuliini: Niin. On olemassa huonoja miksaajia. :)
 
Onneksi viimeisen 15 vuoden aikana olen oppinut tuntemaan sen verran hyviä, ettei tarvii enää todennäköisesti koskaan tehdä hommia huonojen kanssa.
 
Tuossa aiemmin mainitsit tästä teidän rumpalimiksaajasta. Pariinkin otteeseen olen ollut studiossa, jossa äänimies on ollut rumpali. Ziisus että on mukavaa. Rumpujen uittaminen massiivisin soundein kokonaisuuteen on niin vaikeata, että varmaan vain rumpalit vaivautuvat näkemään asian eteen tarpeeksi vaivaa. Siis silloin kun mennään vielä melko maltillisilla budjeteilla.
 
Muistan elävästi jossain sessiossa, kun halusin tällasen hitaan ja vähän riisutumman biisin basariin kunnon matalan jälkisoinnin. No sellaista ei mun basarista sitten löytynyt, niin tämä kaveri sitten kaivoi sopivan sämplen, leikkas sen soinnin ja liimaili ne mun basarisoinnin jatkeeksi. Tuottaja kyllä taisi vähän tuhahdella, että maksaako vaivaa, mutta kyllä siitä hyvä tuli kaikkien mielestä. Ja kunnon stereoilla se ihan oikeasti tuo siihen jotain lisäarvoakin.
 
Aika usein, muuten, oma settibalanssi menee lavalla soitettaessa hieman tai enemmänkin vinoon sen mukaan minkälaista muuta meteliä lavalla on. usein esim. bassaria tule soitettua lujempaa keikalla, kuin mitä yksin soittaessa soundcheckissä. Tällöin miksaajan tulee osata ottaa sekin huomioon, eikä vain ajatella, että kyllä rumpali sen paremmin tietää.
 
Tällaisetkin sudenkuopat on vältettävissä sillä alituiseen halveeraamallasi täysillä soittamisella ;D
 
Mutta joo, settibalanssi menee todella helposti ruvelle sekä keikoilla, että studiossa. Siksi musta ihan tärkein juttu on hoitaa kuuntelu kuntoon. Tutun orkan kanssa tutun miksaajan kanssa se on helppoa, muuten vaikeampaa.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=186129