Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Rantsu
Alue:Musiikin teoria ja säveltäminen
Aihe:Bach: Prelude 2 In C Minor
Aika:27.12.2009 13:03
M_Rouge: Olisi vielä yksi kysymys tuosta Preludi numero 2:sta. Koskee oikean käden sormitusta tahdissa 13. Kyseinen kohta siis tökkii. Joissakin nuotinnoksissa oikean käden sormitus on merkattu (kuten YouTuben videoistakin näkee ihmisten soittavan) 5, 3, 2, 3, 1, 3, 2, 3.. Mutta kävin kirjastosta vartavasten ihan "oikeat" nuotit ja kohta on merkitty -, 1, 2, -, -, -, -, -.

Eli, onkohan kyseisessä kohdassa ykkönen ja kakkonen vaihtanut paikkaa, vai onko tuo todellakin tarkoitettu soitettavaksi noin, jolloin etusorpi hyppää peukalon yli ja keskisormi kurottautuu mustalle Bb koskettimelle? Toisaalta tuntuu järkevältä, mutta toisaalta oudolle. Aloitaisin siis tuon tahdin ensimmäisen sävelen tässä tapauksessa 4:lla.

Olisi tosi kiva jos joku teistä pianoneroista kertoisi miten soitatte itse kyseisen kohdan.

EDIT: Niin... siis nyt en hae sellaista vastausta, että pitää soittaa niin kuin parhaaksi tuntuu, vaan minua kiinnostaa onko merkinnässä virhe, vai onko ihan perusteltua soittaa kyseinen kohta nuoteissa esitetyllä tavalla - joka minusta tuntuu kutienkin oudolle. Toisaalta tämä "outo" tapa tuntuu toimivan paremmin...

Minä ymmärtäisin tuon sormijärjestysmerkinnän tarkoittavan: 5 (tai 4), 1, 2, 3, 1, 3, 2, 3. Eli sen peukun aliviemisellä tuossa kohdassa vältetään keskisormen siirto mustien koskettimien yli g:ltä d:lle, mikä on nopeassa tempossa vähän riskaabeli. Sitä voi sitten kokeilla, kumpi vaihtoehto tuntuu omalle kädelle vähemmän kömpelöltä.

Itse ajattelen, että mitä aloittelevampi pianisti, sitä huolellisemmin kannattaa tutkia ne nuottien sormijärjestykset, kyllä niissä usein joku ajatus kuitenkin on, vaikkei niiden laatija mikään maailmanluokan konserttipianisti olisikaan.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=183722