Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:sellisti
Alue:Klassinen
Aihe:Ohjaavatko geenit musikaalisuuttamme?
Aika:06.03.2004 21:01
Mozartin ainut suora elossa oleva jälkeläinen, augsburgilainen n. 40-vuotias rakennusmies, nimeltään Wolfgang Mozart.
 
"Kun esittäydyn oudolle henkilölle, on huvittunut vasTaus yleensä: ja minä olen Johann Sebastian Bach", kertoo Wofgang Mozart. Varsinkin koulupoikana hän joutui kärsimään esi-isästään.

 
Tuosta tuli mieleeni hauska tarina, jonka edesmennyt Seppo Heikinheimo kertoo omaelämäkerrassaan "Mätämunan muistelmat". En muista ihan tarkasti, mutta jotenkin siihen tapaan juttu meni, että jonkin saksalaisen kaupungin oopperan henkilökuntaan kuului mies nimeltä Werner Wagner (ilmeisesti ei sukua samannimiselle säveltäjälle). Joku häneltä sitten kerran kysyi, että eikö miehelle ole haittaa sukunimestään musiikin alalla, eikö hän voisi ottaa käyttöönsä vaikkapa äitinsä tyttönimeä..? "Mikäpä siinä", vastasi herra Wagner. "Äitini oli omaa sukua Mendelssohn".
 
Itse aiheeseen vastaan, että musikaalisuus varmasti voi periytyä geeneissä, mutta tunnen itsekin erään erittäin lahjakkaan muusikon, jonka vanhemmat (ja aikaisempi sukukaan) eivät juuri ole musiikkia koskaan harrastaneetkaan, hyvä kun nuotilleen osaavat laulaa. Eli voi olla musikaalisesti lahjakas ilman "sukurasitettakin".
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=9&t=54114