Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:jra
Alue:Elektroniikka ja soitinrakennus
Aihe:Nauhojen hionnasta
Aika:15.12.2009 14:29   (muokattu 15.12.2009 14:31)
Kyröjoki: Muutamia kysymyksiä liittyen nauhojen hiontaan. Kyseessä siis tehtaan jäljiltä oleva Ibanezin art-120.
 
1. Liekköhän nuo nauhat hiottu lainkaan tehtaan puolesta (thomanilta ostettu)? Vähän tuli sellainen vaikutelma että ei, särisee osalta nauhoista yläkerran osalta kun kieliä pudottaa miellyttävälle korkeudelle.

 
Voi olla että hionta on epätasainen, tai sitten joku nauha/nauhat on noussut hieman kolostaan. Kun tuodaan kitara Suomen kuivaan ilmaan voi olla hyvinkin mahdollista että tapahtuu pientä elämistä. Itse tarkistaisin kuintenkin ensin että kaulan relief (kaularaudalla säädettävä "notko") on suurinpiirtein ok. Jos sitä on liikaa ja tykkää että kielet ovat matalalla saattaa särinää olla nimenomaan ylänauhoilla (12. tienoilla ja siitä kaulaliitosta kohti.) Sitten vasta kun tuo ja nauhojen paikallaan olo kuopissaan on tarkistettu, miettisin hiontaa.
 
2. Saakohan noita kokemattomampi hioja tasattua ihan 20 sentin tasaisella hiomapulikalla ja 180 paperilla? Vai onko suurikin mahdollisuus pilata nauhat lopullisesti hiomalla liikaa?
 
Tuo on hommaan todella liiaan karkeaa. Itse käyttäisin tuollaiseen viimeistelyyn jotain todella hienoa (1000 tai yli) vesihiomapaperia ja täysin suoraa, riittävän pitkää hiomatukea.
 
Kaula kannattaa säätää täysin suoraksi ennen hionnan aloittamista.
 
Nauhojen päälliset kannattaa värjätä spriitussilla, jolloin näkee hyvin että mistä hionta ottaa ja milloin alkaa ottaa niistä nauhoista joita ei ole tarkoitus madaltaa.
 
Tuossa on vielä se ongelma, että nauhojen tasoituksen jälkeen ne pitäisi myös kruunata ja kiillottaa. Eli muotoilla nauhan yläosa sopivaksi (ei täysin lättänä, eikä täysin pyöreäkään, samanlainen kaikissa), jotta soitettavuus ja hienovire olisi madollista saada kohdalleen.
 
3. Toimisikohan 12. nauhasta ylöspäin (joissa ongelmaa lähinnä on) sellainen metodi että hioo yksittäisiä nauhoja kerrallaan? Mitä isompipykäläinen nauha, sitä enemmän hioo. Sillä ajatuksella että 20. nauhaa kärsii esim hioa melkein maaliman tappiin koska sen yläpuolella ei ole nauhoja joita vastaan alkaisi rämisemään.. jne.
 
Itse olen, varsinkin halpiksissa joskus hionut yksittäisiäkin hauhoja varovasti, mutta helposti menee siihen että kun ottaa yhdestä, niin sitten kohta toisesta ja kolmannesta....
 
Vai millähän lailla tämä pitäis tehdä?
 
Mun mielestä kannattaisi käyttää kitarasepällä. Mutta jos on valmis ottamaan riskin ja ennen kaikkea selvittämään ensin itselle miksi ja miten mikäkin tehdään. Niin voihan tuota varovasti kokeilla. Varovasti on avainsana.
 
Älä kuitenkaan näiden ohjeiden perusteella vielä aloita, varmaan tulee vielä aiheellisia tarkennuksia, varoituksia ja korjauksia.
 
Netistä ja Youtubesta löytyy hyviä kuvallisia esityksia joista saa paremman kuvan kuin pelkästään näin tekstin kautta.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=185662