Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:jra
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Mikä on Les Paul -mallisen kitarasi relief
Aika:14.12.2009 22:42   (muokattu 14.12.2009 23:05)
Pitipä mitata kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, eli capo 1. nauhalle ja sormi 15. nauhalle, sitten relief 0.05 mm jaolla olevalla rakotulkkisetillä 7. nauhalta.
 
Kitarat oli oma J&D:n ES-335 kopsu ja kaverin säädettävänä oleva Vintagen LP-kopio:
J&D:ssä relif 7. nauhalta 0.10mm (0.12-0.54)
Vintagen relif 7. nauhalta: 0.15mm (0.10-0.46)
Gibson Faded LP DC: '' 0.10mm (0.10-0.46)
Gibson Firebird V: '' 0,30mm (0.11-0.49)
 
Action kaikissa ala-E:ltä 12. nauhalta n. 1.8 mm (Firebirdissä 2 mm tai vähän yli).
 
Kaikki olen säätänyt tuntumalla, en mitan kanssa. Tarkistan sitten vielä naputtelemalla ettei lepää väliltä (esim. 1. - 17.) minkään muunkaan nauhan päällä.
 
Tykkään LP-tyyppisistä niin suorasta kaulasta kuin särisemättä menee 1.6-2.00mm actionilla. Fender-tyyppisissä on varmaan itsellä hieman enemmän, mutta tuskin yli 0,3mm, action samoissa eli hitusen alle 2 mm.
 
Jostain syystä omassa Firebirdissä pitää olla hieman enemmän reliefiä kuin noissa Gibson-skaalaisissa halpiksissa. Pitääpä mitata vielä LP Faded DC. E: mitattu.
 
Firebirdiä en ole saanut tuota pienemmäksi, vaikka ehkä joku 0.20mm olisi soittotuntuman perusteella optimi. Kaula on kyllä suora, varmaankin nauhojen hionnassa olisi vielä tarkistettavaa? Jonkin verran Firebirdin mittaustulokseen vaikuttaa se että siinä reliefin "pohja" on monta nauhaa ylempänä kuin LP-tyyppisessä ja kaularauta vaikuttaa lähemmäs kaulaliitosta.
 
Mitä olen netistä ja Youtuben pro-soittajien kitarateknikkopätkistä katsonut, niin aika paljon säätävät nykyään varsinkin LP:t jopa luotisuoraksi. Itse en aivan suorasta pidä, mutta jostain syystä tuntuman perusteella kun säätää, niin aika pieneksi näyttää se oman maun mukaan jäävän.
 
E: Lisäsinpä kielet kun silläkin on tietty merkitystä. Ja normi vireessä kaikki.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=185649