Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:kimurantti1
Alue:Kitarat: soittaminen
Aihe:Voiko kielisettiä ohentamalla parantaa plekutekniikkaa?
Aika:07.12.2009 01:44
aalataur: Ohhoh :o Nyt varmaankin siis puhuttiin edelleen E-vireestä? Noh, GG on teknisesti sitä luokkaa että tosiaan varmaan yksi numero kielikoossa ei tunnu. Ja T. Emmanuel myöskin. Jotenkin olen taipuvainen kuvittelemaan että ko. heebot pystyisivät 9-setillä vetämään _vielä_ sairaampia juttuja. Kunhan hetken totuttelisivat tatsiin tms... en tiedä. Mutta eikö tämä ohuus-nopeussoitto -korrelaatio kuitenkin ole jossain määrin sääntö ja nämä enemmänkin säännön vahvistavia poikkeuksia? Vai ei? No mut joo itse tykkään juuri täppäillä paljon ja moniäänisiä arpeggioita, jolloin tuo ohuus on etu. Ja myöskin tykkään välillä käyttää vibratoa härskisti. Satrianin soitto just tosiaan perustuu aika paljon legatoon.
 
Joo, noi kaikki vetää ihan E-vireessä. Tai no Kotzen nykyään drop D:ssä, mutta se ei kai asiaa miksikään muuta. Toki ohuemmilla kielillä nopea soitto on snadisti helpompaa, mutta ei tarvita Guthrie Govanin soittotekniikkaa siihen, että sillä kymppisetillä saa lähtemään legatona niin järjettömän nopeita kuvioita, ettei niillä ole enää mitään käyttöä oikeassa musiikissa. Ootko katsonut Kotzenin pätkiä? Se harrastaa legatosoittoa aika paljon.
 
Mä nyt vaan ajattelen tätä aihetta sen kautta, että mikä aloittajan ongelma on ja mitä niillä ohuemmilla kielillä pitäisi saavuttaa. Ongelma siis on ettei nopea soitto onnistu? Ei se kymppisetistä ysisettiin vaihto tee yhtään mitään vielä siinä vaiheessa, kun pääasiallinen ongelma on soittotekniikassa, ja vieläpä liian raskaassa sellaisessa. Noi ääriohuet kielisetit tulee mun mielestäni vasta sitten kuvaan, kun halutaan harrasta kampifriikkeilyä ja 16-tahdin pikkaamattomia legatojuoksutuksia. Mä väitän, että siinä tekee karhunpalveluksen itselleen jos tässä vaiheessa vaihtaa hiton ohuet kielet kitaraan ja rupeaa niillä treenaamaan legatoa.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=185350