Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:cozmo
Alue:Studiotyöskentely
Aihe:Masterointiin liittyvää
Aika:05.12.2009 16:48
Timo JM: Olen tässä duunailemassa omaa levyä, jonka aion tehdä itse kokonaan, ja tuli masteroinnista mieleen seuraavaa.
 
Mikähän mahtaa olla käytäntö siinä kuinka paljon biisin alkuun jätetään tyhjää? Ainakin jotkin soittimet haukkaavat alusta palan pois jos aloitus tulee heti siihen mistä aaltomuoto alkaa. Onko puoli sekkaa jo liian paljon?
 
Entä mitä mieltä ollaan RMS tasoista silloin kun tehdään poppista, vai voiko tällaista edes kysyä? Eli, että kaikki tulis mahdollisimman puhtaasti mutta ei kuitenkaan jäis jalkoihin muiden vastaavien kaupallisten tuotteiden kanssa. (Hevijutut saa möykätä omissa tasoissaan.)
 
Olisko vielä jotain muuta huomioitavaa kun jätetään ne "vie ammattilaiselle masteroitavaksi" kommentit tällä kertaa pois? ;-)

 
Mitä RMS tasoihin tulee lainaan Bob Katzia, "Ei ole kyse siitä kuinka kovalle sen laitat, vaan siintä kuinka laitat sen kovalle". Äänenlaatu on liian usein kääntäen verrannollinen äänenvoimakkuutteen.
 
IMHO Puol sekkaa ei todellakaan ole liian paljon. Sekunti tai kaksikin on vielä aika lyhkäsiä. Riippuen toki materiaalista, mutta nuo biisien välit on aina taiteellinen päätös ja niiden pitää tukea kokonaisuutta. Esimerkkinä, että nopean ja hitaan rallin välissä kannattaa olla hiukan pidempi tauko, jotta pystyy hengähtämään hetken ja virittäytyä seuraavan rallin tunnelmaan. Nämä tietysti vähän outoja ajatuksia aikana jolloin albumikokonaisuudet ovat häviämässä, kappaleita kun kuunnellaan yksittäin.
 
Ja toisekseen mun mielestä "Hommaa ne ammattilaismasteroijan kamat" on myös väärä vastaus. Oikeammin kuuluisi muodossa "Hommaa niiden ammattimasteroijan taidot" ;) Hyvää huonetta ja kuuntelua unohtamatta.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=185138