Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:molder
Alue:Studiotyöskentely
Aihe:Basson taso heittelee
Aika:25.11.2009 17:27   (muokattu 25.11.2009 22:36)
vezir: Vaiheenkääntö kyllä autto jonkun verran... Kato just näin märkäkorva mä oon! Ei tuu itelle mieleen tollaset, ja sit kun joku sanoo, et tee näin, niin tekis mieli ampuu ittees polveen! Vaiheenkääntöhän oli NIIN selvä asia... Kiitos!
Millasta kompurointia ihmiset käyttää bassossa? Olisko jotai suuntaa-antavia asetuksia? Kyllä mä sain tota ongelmaa jo korjattua, mutta kertokaa ihmeessä.

 
Jaetaan signaali linjasaundiin ja bassovahvistimeen d.i.boxilla tai Sansampilla tms . Linjasaundi sisään niin, että ei saundia ole muokattu mitenkään ja ettei mene ruvelle. Vahvistimesta vahvarin omaa kompuraa esim. asetuksella 5. ( 0-10) ja mikitetään 1x15 kaappi. Vedetään täysillä kunnon tatsilla ( kompurointia tämäkin;)ja katotaan ettei mene ruvelle.
Miksausvaiheessa säätää näiden kahden raidan balanssin, kompuroi ( nostetaan hiljaisempia ääniä, lisää sustainia jne.) molempia linjoja rankemmin; korjaa balanssin uudestaan ja limitoi ( leikataan liiat piikit, tasoittaa) lopuksi, Equtetaan lopuks ( hakee valmiiksi jo sellaisen saundin, ettei tarvi equtella paljoa) tai jo välissä jos tuntuu siltä biisistä riippuen tietenkin. Kaikki raidat kompuroidaan vielä yhdessä ja limitoidaan tietty ja bassotaajudet erikseen jne.Joskus "less is more", mutta yleisesti, bassoa kannattaa kompuroida/limitoida. Jos saundi tulee "kaapin takaa" tai "nokka puuttuu" tai jotenkin muuten huonosti niin vaiheenkääntöä kannattaa kokeilla aina.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=184907