Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:John Titor
Alue:Kitarat: soittaminen
Aihe:Absoluuttinen sävelkorva
Aika:16.11.2009 22:19   (muokattu 16.11.2009 22:25)
aalataur: Moneltako tänne kirjoittelevalta löytyy? Ja minkä verran siitä on hyötyä/onko se mielestänne suoraan verrannollista muuhun musikaalisen lahjakkuuteen/kyvykkyyteen kitaristina?
 
Itselläni ei ole. Hyvänä päivänä saatan (osaksi varmaan tuurilla) löytää ilmasta esim. nuotin mistä jokin kappale alkaa (hyräilen säveltä, pistän CD-soittimien päälle ja kappaleen pyörimään, ja alkusävel on se mitä hyräilin) toisinaan taas en millään.
 
Mitenkäs kuuluisat ulkomaiset/kotimaiset soittajat joiden nimiä täällä palstalla pyöritellään, onko kaikilla absoluuttinen sävelkorva? Mitenkäs hra Ambitus, epäilen että absoluuttinen on?

 
Ei se mikään absolutisti oo. Kaljaa menee enemmän ku ehtii laskea :D Ja ihan normaalit korvat sillä on kanssa, joskin varsin tarkat erottelukyvyltään.
 
Absoluuttinen korva ei oo millään tavalla tarpeellinen juttu, ole rauhassa. Tommosen "minkä verran siitä on hyötyä" -ajatuksen kelaaminen on ihan turhaa, mitenkäs moista tutkitaan? Maailma on täynnä huippumuusikoita joista osalla on absoluuttinen korva, osalla ei. Yhteistä kaikille on vaan se, että ne osaa käyttää niitä kuuloelimiään.
 
Vitun moni luulee, että mullakin on absoluuttinen. Eipä oo, silti teen transkriptioita, sovitan ja sävellän ammatikseni. Tai, en mä tiedä oisko mulla joku passiivinen absoluuttinen korva, aika nopeesti sitä oppii muistamaan sävellajit ja tunnistamaan sävelet absoluuttisina, silloin harvoin kun moista tarvii, mutta en mä oo kokenut sille mitään käyttöä. Pikemminkin ne tuntemani ihmiset, joilla moinen geenipoikkeama on, ovat kokeneet ongelmia sen kanssa niiden harvojen etujen ohella.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=184606