Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Dr Dominant
Alue:Työ musiikkialalla
Aihe:Itsensä työllistävien asemaa tarkistettava
Aika:12.11.2009 17:52
Mulla on sellainen hieman harvinaisempi tilanne, että työllistän itseni täysin kirjoittamalla musiikkia. Säveltämällä ja sovittamalla. En ole vakituisessa työsuhteessa kuten esim. housewriterit joita suomessakin taitaa jokunen olla, vaan elän keikasta toiseen. Laskutan hommat oman firmani kautta.
 
Ainakin mun tapauksessa teostotuloilla on koko ajan merkittävämpi osuus tilipussin sisällöstä, kun teosluettelo kasvaa ja toivottavasti esityksiä biiseistä tulee edelleen ...
 
Pohdiskelin tuossa just, että pystyiskö omaa asemaa kohentamaan siten että hoitaa tän työsuhde-tekijänoikeuden itsen ja oman firman välille. Myy sitten palveluina omat juttunsa firman kautta ulkopuolelle. Silloin pysyis omien biisien taloudelliset oikeudet omassa firmassa ja vois ehkä olla paremmat neuvotteluasemat - tai sitten ei, en ole kyllä loppuun saakka miettinyt tätä.
 
Silti, voisko tää olla tulevaisuudessa tie siihen, että kun tähän saakka suomessa ei ole voinut tulouttaa teostotulojaan kuin osaksi omalle firmalleen, nyt tässä uudessa tilanteessa voisi? Jos tää onnistuis, niin se olis itse asiassa parannus nykyiseen tilanteeseen, ainakin tekijänoikeustulojen verotuksen näkökulmasta.
 
En ole tosin tutustunut vielä tarpeeksi hyvin lakiuudistukseen joten voin puhua läpiä päähäni isosti ... opastakaa viisaammat.
 
Mielenkiintoinen ja tärkeä topic!
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=53&t=184066