Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:kivi
Alue:Työ musiikkialalla
Aihe:Itsensä työllistävien asemaa tarkistettava
Aika:12.11.2009 17:13
tarmo: Itse asiasta. Eikö oikeus tulla tunnustetuksi teoksen tekijänä (isyysoikeus) ole etenkin taiteellissa työssä täysin luovutuskelvoton. Ainoat poikkeukset lienevät juuri työsuhdekeksinnöt, joissa luova työ toteutetaan usean eri yksikön avulla ja lopputulos syntyy vasta siinä vaiheessa, kun osat liitetään yhteen.
---
Tarkoitus ei ole kiistää miltään osin, etteikö asia kuuluisi myös muusikoiden huolenaiheisiin. Itse olisinkin kiinnostunut, mikäli edelleen joku on perehtynyt asiaan nimenomaisesti muusikoiden näkökulmasta.

 
Jep, listasin noita asioita mitä nyt on viimeksi tullut vastaan, kun monen alan ammattilaisena töitä teen, ja musapuolella nuo vaikuttavat esimerkiksi työsopimuksiini musiikkitekniikan ja -teknologian toimittajana, levynkansien tekijänä ja musiikin tekijänä (muttei muusikkona). Musiikkialalla on niin monta muutakin työtä kuin rivimuusikon homma.
 
Muusikon työsopimusongelmat ovat isolta osin toiset, mutta kyllä nää asiat vaikuttaa sielläkin. Näyttää itse asiassa, että myös musiikinopettajan työnkuva on muuttumassa tämän kautta, mikäli koulut todellakin ovat omimassa opettajien tuntikansiot.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=53&t=184066