Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:kivi
Alue:Työ musiikkialalla
Aihe:Itsensä työllistävien asemaa tarkistettava
Aika:12.11.2009 15:10   (muokattu 12.11.2009 15:15)
tarmo: Olisi kiva tietää enemmänkin, millaisia erilaiset taiteilijasopimukset ovat muodoiltaan. Työsuhteessa luotujen teosten tekijänoikeuden siirtyminen työnantajalle ei ihan perus freelancer -toiminnassa ei pitäisi olle edes varteen otettava kysymys. Todistustaakka siitä, että työtä tehdään nimenomaan jollekin työnantajalle, ja että juuri sillä työnantajalla on joku (merkittävä) vaikutus/mahdollistava tekijä teoksen syntymiselle, lienee työnantajalla. Jos työnantajia on kymmeniä, siinä vaaditaan jo melko painavia perusteita, että oikeus taloudellisiin oikeuksiin siirtyisi jollekin näistä työnantajista.
 
Siinäpä se, usein nämä kysymykset on ennalta määritelty jo työsuhteen alussa, ja ilmeisesti automaattisesti työnantajan eduksi ellei toisin nimenomaan sovita. Eli "normaali" työsopimus saattaa hyvin viedä työntekijältä esim:
-Oikeuden kaikkiin työsuhteen aikana tehtyihin innovaatioihin (vaikka ne olisi tehty kesälomalla tai iltaisin)
-Kilpailukielto on tavallinen sopparipykälä joka estää kaiken työskentelyn saman alan toimijoiden kanssa jopa 6 kuukautta työsuhteen jälkeenkin
-Käytettävyyspykälä (sopimus olla työnantajan käytettävissä) voi käytännössä estää sivu- ja rinnakkaistyön
-Syndikointisopimus saattaa tehdä työstä käytännössä työnantajan omaisuutta, se pitäisikin aina korvata etuosto-oikeudella tai vielä mieluummin ensimmäisen tarjouksen oikeudella
-Rajoittamaton käyttöoikeus pitäisi aina tehdä enintään määräaikaiseksi (jonka jälkeen oikeudet palautuvat ellei niitä erikseen osteta uusiksi), sitä parempi vaihtoehto on...
-Rinnakkainen käyttöoikeus, jossa täytyy aina muistaa rajata mitä se koskee
-Muokkaus- ja uudelleenkäsittelyoikeus sekä...
-Oikeus tulla tunnustetuksi teoksen tekijänä, sekä...
-Vastuu teoksen mahdollisesti aiheuttamista jälkiseurauksista ovat vakavia kysymyksiä jotka pitää tarkoin harkita. Ensisijaisesti vastuun pitää olla teoksen tilaajalla, jonka harkinnan varassa on teoksen käyttöyhteyden sopivuus
-Esimerkiksi käännöstöissä sen määrittely, mikä osa teoksesta on uutta tekijänoikeudellisesti rajattua materiaalia
-Oikeus omiin hahmoihin, poislukien selkeästi logoiksi luokiteltavat karaktäärit, sekä oikeus vaikuttaa siihen millä tavalla niitä jatkossa käsitellään
 
Yleensä mikäli puhutaan toimituksellisesta työstä tai printtimedian sisällöntuotannosta puhutaan kertajulkaisuoikeudesta jossain määritetyssä mediassa ja sen identtisissä rinnakkaismedioissa, kertajulkaisuoikeudella poislukien identtiset uudet painokset, faksimilet ja näköisteokset, ajallisesti sopimuksen kestoon rajaten. Mikäli kertajulkaisusopimus halutaan uusia, siitä maksetaan yleensä 50% alkuperäisestä hinnasta, seuraavalla uusintakierroksella 25%.
 
Oletko itse mukana liiton toiminnassa? Jotain tarkempaa kannanottoa tähän aiheeseen ja siihen liittyviin ennakoitaviin ongelmiin?
 
Olen oman ammattiliittoni perustajajäsen ja sen lisäksi Kopioston, Teoston ja Kuvaston asiakas.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=53&t=184066