Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Jucciz
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Pedaalit minimiin mutta..
Aika:12.11.2009 12:34   (muokattu 12.11.2009 12:37)
oiva tumpeloinen: Kuinka paljon sulla oikeasti on käsityksiä hevimedelisoundeista? Siis niistä moderneista, mitä on käytetty sitten Dion aikojen jälkeen? Olet kyllä pyörinyt studioissa pyörittämässä nappejakin käsittääkseni, mutta se ei välttämättä vielä kerro kaikkea. Musta jotenkin tuntuu, että sulla ei ole ihan kaikesta käsitystä siinä. Esim. tietyntyyppisten vahvareiden boostaaminen saattaa aiheuttaa kohinoita. Eikä siinä paljon auta silloin sanoa, että käännä säröä pienemmälle, jos soundi on muuten todella hyvä, mutta se kohisee. Se soundi kuitenkin muuttuu samalla, kun vähennät sitä gainia. Sä et kuitenkaan varmasti ole sanomaan kenellekään, mikä on sopiva määrä gainia. Mitä ne kohinat ei kyllä aina edes tolkuttomasti tarvitse.
 
Eikä siinä, mä olen ehdottomasti sun kanssa samaa mieltä, että ensimmäisenä signaaliketju kuntoon. Mutta kun aina se ei yksinkertaisesti riitä. Tai sitten meillä tosiaan on erilainen käsitys sopivasta kohinatasosta. Epäilen tosin sitä.
 
Loppuun vielä, että sillä käytettävällä gatella tai vastaavalla on myös todella paljon väliä. Toiset portit tosiaan leikkaa tavaran huonosti ja siitä saadaan sitä epämusikaalisuutta. Toiset taas tekee sen huomattavasti siedettävämmin.

 
Joo, tuleehan näitä ääritapauksia, mutta mä olen itse asiassa melko varma siitä, että useissa tilaiteissa, joissa ollaan turvauduttu noise gateen puhtaasti häiriöäänien vuoksi, olisi asian voinut hoitaa muullakin tavoin, jos olisi ollut vaan tarvittavat välineet. Ja kun studiotyön mainitsit, niin siellä nimenomaan on huomannut särön määrän osalta pitävän paikkansa sanonnan "less is more". Tiukka soitto, maltillinen gaini (toki tyylilaji huomioiden: maltillinen metalligaini on silkkaa moottorisahaa rautalankameiningissä jne) ja tarvittavat tuplaukset/triplaukset tuottavat paljon brutaalimman ja vihaisemman lopputuloksen kuin aivan naurettavan överiksi vedetty mössösärö, joita koitetaan pitää erilaisten gatejen sun muiden avulla edes jotenkin kasassa.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=184377