Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:himppe
Alue:Bassot
Aihe:Kokemuksia Edenin kaapeista + yleisiä kaiutinkysmyksiä
Aika:31.10.2009 12:26
Boomer: Monitieskobeista pelkään, että ne tuovat muassaan taas uudet ongelmat eli jakosuotimien vaihevirheet ja siten häikkää jakotaajuuksille. Nuo DIY fEARFULL:it ja kaupalliset Accugroove:t taitvat olla tätä monitiekoulukuntaa.
 
Mielenkiintoista, että otit itse fEarfulit esille. Muutenkin esittämistäsi asioista voi päätellä, että olet perehtynyt asiaan jo jonkin verran. Otsikon perusteella luulin, että olet hakemassa kaupallista komeroa. Sen takia en kehdannut mainostaa fEarfuleja itse. Minä näkisin, että ne edustavat bassokaappien tulevaisuutta kaikkine huolella suunniteltuine nyansseineen. Vaikka elementtitekniikka on vuosien varrella kehittynyt, perinteiset bassokaapit (4x10", 8x10"...) eivät ole seuranneet kehitystä kuten MPU:kin tekstissään aihetta sivuaa.
 
Rakensin keväällä fEarful 12/6:n (lue tämä säie: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=180308&co=150) ja olen ollut siihen enemmän kuin tyytyväinen. Komero on aika lähelle normi 2x10" kokoinen mutta siihen ne yhteneväisyydet loppuvatkin. 12/6 riittää erittäin pitkälle standalonena sekä alapään toistokykyjen että maksimiäänenpaineen puolesta. Puhumattakaan sitten soundista, joka on kertakaikkisen selkeä ja puhdas riippumatta basistin sijainnista suhteessa kaappiin. LMII:n kaverina soundi on jopa putkimainen: lämmin, tuhti ja silti tarkka. Kun kaapin oma taajuusvaste on suora, potikoiden osoittaessa klo 12 se tuottaa neutraalin äänen, mutta pienilläkin EQn muutoksilla saa selkeän muutoksen soundiin. Tämä ei siis ole mikään yhden soundin skobe.
 
Kesällä tekemäni mittaukset oli tehty väärin, joten mitattu vaste kärsii mittaussetupin virheistä. Todellinen taajuusvaste on suorempi, yritän mitata sen kunnolla kun vain saisi aikaiseksi. Mittauksista käy kuitenkin selville, että jakotaajuuden alue on kunnossa, eli vaihevirheistä johtuvia mutkia ei ole. Jakarin kytkentä on siinä suhteessa oikein onnistunut. Ajattelin myös mitata kaapin impedanssikäyrän, sillä Talkbass-sivustolla suotimen kytkentä sai osakseen kritiikkiä. Simuloitu minimi-impedanssi on noin 4,5ohm. Suositeltu minimi-impedanssi 8ohm kaapille on 5,3ohm, joten kahta tällaista komeroa ei ehkä kannata kytkeä rinnan samaan päätteeseen ellei sitä ole speksattu kestämään 2ohm kuormaa. Jos rakennat vain yhden kaapin, voit oikein hyvin käyttää minun suunnittelemaani jakosuodinta.
 
Kaappi ei ole mitenkään erityisen vaikea rakennettava (vrt. esim Bill Fitzmauricen torvikonstruktiot) joten suosittelen ehdottomasti rakentamaan moisen jos haluat moneen menoon riittävän suorituskyvyn, alas asti ulottuvan, kampasuodinilmiöstä vapaan ja taajuusvasteeltaan tasaisen soundin sekä vapauden soittaa todella lujaa tarvitsematta pelätä pieremisefektin alkamista. Jos jotakuta epäilyttää nämä mainospuheet, tervetuloa kokeilemaan Jyväskylän seudulle!
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=183961