Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:northern
Alue:Klassinen
Aihe:Mitä olisi hyvä tietää ennen oopperan sävellystä?
Aika:29.10.2009 17:55
Toi, miten yksittäiset soittimet wörkkivät, on vain jäävuoren huippu. Se todellinen juju on siinä, miten eri soittimet saa pelaamaan yhteen. Ja siinäkään ei ole mitään yhtä "oikeaa" tapaa, vaan paljon riippuu siitä, minkätyylistä äänivaikutelmaa hakee. Kuuntele orkesterimusiikkia/oopperoita ja kun kuulet jotain mistä pidät, tutki partituurista, miten se on tehty.
 
Lähinnä olen yrittänyt nyt kuunnella miten eri soittimia on käytetty esim. "tossa on kivan kuulosia lyhyitä juoksutuksia huilulla, voisin kokeilla jotain saman tyyppistä...". Mistähän noita partituureja löytäisi? Vielä ei kuitenkaan korva erota kaikkia soittimia toisistaan, joten nuottien saaminen käteen varmaan avaisi noita teoksia paljon paremmin.
 
Vinkki 2: Miditiedostot sopivat hyvin sen tsekkaamiseen, että ei ole vahingossa kirjoittanut jotain väärin (esim. yllättäviä dissonansseja), mutta jos aiot tarjota jollekin oikealle orkesterille partsikkaa, hanki oikea nuotinnusohjelma ja tee sillä. Finale, Encore, Sibelius tai vastaava.
 
Omistan overture nimisen ohjelman jota olen käyttänyt jos tarvitsee nuotit tehdä jollekkin soittimelle. Hieman vaan kankea ohjelma käyttää omasta mielestäni, joten olen power tab nimistä ohjelmaa käyttänyt ideoiden ylös pistämiseen.
 
Orkesterisoittimille kirjoittaminen on muutenkin mielenkiintoista touhua. Puhaltimista monet kun transponoivat.
 
Tuolta aleatorin sivuilta onneksi löytyy ohjeet mitä soittimia pitää transponoida ja mihinkäkin suuntaan.
 
Onko tähtäimessäsi tehdä enemmän tuollainen The Who -tyylinen "rock-ooppera" vai sellainen, joka olisi Sibiksen proffienkin mielestä täysverinen ooppera? Ensimmäisestä ehkä kannattaisi aloittaa.
 
Toi Who on luultavasti lähempänä lopputulosta, vaikken ihan tuollaiseenkaan pyri. Noista mun aiemmin laittamista linkeistä varmaan saa aika hyvän käsityksen mitä olen hakemassa. Täysveristä oopperaa tuskin kannattaa alkaa säveltämään jos ei ole koskaan edes musiikkiopistossa opiskellut. Enemmän haen jotain elokuvasoundtrack tyylistä soundia kuin Mozartia.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=9&t=183795