Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:J.Nikkanen
Alue:Bassot
Aihe:Tee-se-itse ramppi
Aika:25.10.2009 09:28
Maisteri: Itellä on kyllä niin päin, että soitto on rytmillisesti tarkempaa silloin kun soitetaan "tosissaan" ja lyödään napakasti, kunnolla. Vrt. esim. olohuonesohvajamittelu. Esim. kunnon studiotarkkuutta vaativia juttujakaan en soita istualtaan, kun tatsi on niin paljon huonompi mulla siten. Komppitatsi ja -taimi selvästi heikompaa tasoa kuin seisaallaan vetäessä.
 
Jops, jotenkin näin. Tuo tatsijuttu on vähän niin ja näin. Tuntuu että tarkkuus on enemmän kiinni fiiliksestä, hyvällä fiiliksellä onnistuu kaikki. (tai ainakin itse niin luulee) Jos soittaa, niin soittaa seisaaltaan. Istuskellen voi tapailla jotain juttuja, mutta seisoahan se pitää kun aletaan hommiin. ;)
 
Tottakai soitossa pitää olla dynamiikkaa. Ja jos osaa käyttää perushyvänä rokkitatsina sitä lujaa ja jämäkkää atakkimeininkiä, niin tokihan siitä sitten on hyvin helppo pehmentääkin kun pitää olla enemmän "poppis", eikö vaan? Kyllä itellä ainakin on aika monta eri voimakkuutta siinä plekran iskussa, joita tulee soitossa käytettyä, eikä aina läheskään mennä ihan täysillä. Toki sitä saundia ja volumea tulee käden lyöntivoimakkuudella kontrolloitua ihan biisin sisälläki paljon, osasta ja sen luonteesta riippuen.
 
Joo. Kyllä kyllä.
 
Botne-mudasta ja vahvaripuolen säädöistä... Semmoisesta hiplailuatakilla touteutetusta saundista on hankala saada moniakin erottelevuuden ja bändin selkeäsaundisuuden kannalta tärkeitä juttuja kaivettua, vaikka kuinka vääntelisi. Siksi puhun botne-mudasta, kun tuntuu että noissa tapauksissa ei sitten oikein alakerran ohella ole tarjolla sitä niin tärkeää laadukasta keskikaistaa, preesensiä bassosaundissa. Toki lähtökohtaisesti selkeän ja erottelevan, hyvä-atakkisen saundin saa myös pilattua vääntelemällä, jos ihan TAHALLAAN haluaa. Mutta kukapa niin viitsii vahvistimella/mikserillä tehdä, jos vähänkään on korvaa eikä ole älyttömän ilkeä miksaaja?
 
Tjaah, ainakin toisen bassoni saan aikas kirkkaille saundeille hiplaustatsillakin. Toista en ole edes kokeillut, se kun on lähtökohtaisesti jo enemmän Rock & Roar.

Siksi tuo eka viestini oli noinkin kärkäs, kun väkisilläkin rupesi ärsyttämään kun tuolla sivustolla esitetään ikään kuin yleisenä "totuutena" tuon bassogurun nimissä väitettä, että mitä kovempi attack soitossa, sitä enemmän saundi kärsii. Mun näkemyksen mukaan se kun on suurimmassa osassa eri bändiyhteyksiä täysin toisin päin, joten toki hieman kärkevä kirjoitus sikisi.
 
Ymmärrettävää ja siten myös hyväksyttävää. Rok rok!
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=183638