Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:tbnoer
Alue:Kitarat: akustinen
Aihe:Mistä alottaisin?
Aika:13.10.2009 13:21
Itse aloitin n. 24-25 vuotiaana täysin nollista. Aluksi rämpytin sähkiksellä biisejä (lähinnä TOOL:ia :) tabeista eikä soinnuista ollut hajuakaan. Mukavaahan se oli kun pystyi soittamaan biisien mukana ja kyllä siinäkin sormiin jonkinlaista näppäryyttä kehittyi.
 
Öbaut puolen vuoden jälkeen ostin ensimmäisen akustisen ja aloin opettelemaan pikkujuttuja silläkin. Katselin sointuja netistä biiseihin mistä tykkäsin ja soittelin mukana. Siinä samalla jäi mieleen hyvin sointuja. Kuitenkin pääpaino oli sähkiksen soitossa. Sitten tuli pienimuotoinen kesäkeikka nykyisen vaimon kanssa johon päädyin säestämään lauluaan kitaralla kun ei ollut hälle pianoa millä säestää. Siinä tuli hakattua sointuja ja biisejä tosissaan harjoitellessa :)
 
Nyt n. 3 vuotta soittaneena soinnut kyllä sujuu jo ja oikeastaan biisin kuin biisin voin kompata akustisella. Sähkis innostus on hiipunut alkuajoista. Olen ottanut uudeksi idoliksi Fruscianten ja saanut uutta kipinää :) Akustista on vain niin mukava soitella sohvalla, sängyllä, nuotiolla, missä vain, että siihen yleensä tartun kun soittamaan alan.
 
Fingerstyleä (nothing else matterit ja stairwayt ja vastaavat menee mutta lähinnä sellaista blues tyylistä ym. vaativampaa neppailua) olen pikkuhiljaa harjoitellut kun on tullut mukavia biisejä vastaan. Skaaloista osaan minor pentatonicin (mikä se sitten suomeksi olikaan :D), mutta ei hajua miten sitä voisi mihinkään soveltaa :) Pikkuhiljaa opettelen kaikenlaista uutta sitä mukaan kun tulee mielenkiintoisia asioita vastaan. Suurempia tavoitteita ei ole.
 
Täysin omaksi ilokseni soittelen ja silloin tällöin myös pienillä keikoilla vaimon kera milloin missäkin. Parempi puolisko on pianonsoitonopettaja joten kai sieltä voisi jotain teoriaa joskus ammentaa :)
 
Ehkäpä stoorini pointti on, että jos haluaa kitaransoiton ottaa harrastukseksi niin saattaa pärjätä myös täysin ilman opetussuunnitelmia tai kitaraoppaita. Riippuu täysin siitä mitä harrastuksellaan ja harjoittelullaan tavoittelee. Toki välillä tulee epätoivon tunne kun haluaisi osata soittaa ihan mitä haluaa ja olla yyber taitava kitarasankari, mutta eihän mitään ilmaiseksi saa :)
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=51&t=183168