Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:isojussi
Alue:Laulaminen
Aihe:Kevyen musiikin laulutekniikka
Aika:12.10.2009 21:10
Björn E. Borg: ...Kyllä mä yritän muodostaa sen äänen siihen "maskiin" tai kitalakeen. Jos sitä ääntä alkaa puhaltaa suoraan ulospäin, niin se on äänihuulille vähän kuluttavaa...
 
Ehdottomasti samaa mieltä. Mä levitin ja levitin sitä äänen pohjaa alasalasalasauki ja jyristin äänen suoraan montusta pihalle. Olihan se jyhkeetä, mutta mutta....
 
Tää pääosin siksi, kun mulla oli alunperin ollut nenäänlaulamisen vikaa.
 
Sitten - monen vuoden ammatikseni laulamisen jälkeen - menin laulutunneille huippuammattitenorille ja kappas: emmää mikää baritoni ookkan. Äänenmuodostuskin oli kuulemma just "kuin schlaagerilaulajalla". Menin myös Alexandru Ionitzan kurssille, ja hän sen sit sano suoraan: "Et oo baritoni, kun sulla ei oo syvyyttä." Vähän aikaa meni karvastellessa, kunnes ymmärsin mitä Alex tarkotti. Nyt on helpompi hyväksyä olevansa tenori.
 
Niin siis tohon äänenmuodostukseen - ääni pitäisi kuulemma ajatella pyramidiksi, jonka kärki "heitetään" ottalohkon läpi. Miköli olen nyt oikein käsittänyt. Tai mulle toi mielikuva on auttanut.
 
Tärkeä osa mun äänenmuodostuksessa ylärintakehän alue. Mä ajattelen että torso on ikäänkuin palje, jossa se paksumpi osa on pallea ja ylärintakehä on niin kuin sen palkeen suippeneva osa, jossa paine on kovimmillaan.
 
Tota pitää vähän pureskella.... nimenomaan on neuvottu, ettei ylärintakehällä saa (tai sais) prässätä lainkaan...
 
Mä kuvittelen tuen lähtevän kantapäistä ja ilamn ihan alavatsasta - loppukroppa on esteetöntä reittiä.
 
Tosin toi paljeajattelun kuulostaa mielenkiintoiselta.
 
En tiedä onko tämä mun ohje nyt ihan älytön, mutta voihan sitä koittaa kun ei muitakaan vastauksia ole sulle tullut.
 
Mikä täällä nyt sitten niin älytöntä on? Joku laulaa ihan väärällä tekniikalla kuin enkeli. Toinen helvetin hienolla päin persettä....
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=37&t=181884