Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:ubiquity
Alue:Laulaminen
Aihe:Korvatulpat laulajalle?
Aika:30.09.2009 10:55
defic: Kuullu jotain juttua semmosista korvatulpista, jotka ei vaimenna lauluääntä niin paljon, mutta muita soittimia kylläkin. Mistähän tommosia kannattaisi hakea? Mistä tietää vaimentaako ne lauluääntä paljon vai vähän?

Elacinit joita muusikot käyttää toimii käsittääkseni niin, että ne demppaa koko taajuuskaistaa tasaisesti. Noh, korjatkaa jos oon väärässä. Sellasiakin suojaimia kuitenkin on, jotka demppaa esim. muun muttei niin paljoa ihmispuheelle ominaisia taajuuksia, sillon laulu kuuluu ikäänkuin paremmin. Tällasia kuppikuulosuojaimia käytetään esim. raksoilla.

Mut onks siitä mitään hyötyä että kuulee laulun paremmin, koska kun on tulpat päässä sä jokatapauksessa kuulet oman laulusi eritoten kallon luiden resonanssin kautta vähän turhankin hyvin, ja lisäksi vähän alemman kuuloisessa vireessä kuin korvan kautta.
Laulajalle -15Db tai -9 Db elacinit käy oikein mainiosti. Kannattaa vaan muistaa, että aluks saattaa saada palautetta että laulu on alavireistä. Koska kun sä kuulet oman äänesi resonanssin kautta, siitä puuttuu soinnista yläpäätä, koska korvakäytävä on tukittu. Muutenkin se soundi on kumeampi. Vaatii siis vähän harjoittelua että opit hienovirettä nostamalla laulamaan vireessä tulpat päässä. Näin mä olen ainakin huomannut, ja epäilen että tää on syy, jonka takia monet laulajat käyttää hetken tulppia mut palaa takas siihen turvalliseen mekkalaan, kun laulu alkaakin roikkua kun tulpat menee päähän.

Noi tulpat on kaikenkaikkiaan hyvä keksintö, sillä ne toimii myös erittäin halpoina ja pätevinä laulumonitoreina keikoilla jossa lavamelu on kova eikä kulmamonitoria ole tms.

Muuten, muistaakseni elacinilla on myös sellanen malli kuorsaajien puolisoille, jotka demppaa pelkästään kuorsaamisen taajuuden mut ei mitään muuta ;)
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=37&t=182909