Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Sammo
Alue:Jazz
Aihe:Perinnetietoisuuden merkitys jazz-improvisoinnissa?
Aika:25.09.2009 12:22   (muokattu 25.09.2009 12:23)
sub zero: onkohan esim köln concert jazzia... itseeni menisi varmaan täydestä, jos mulle oltais sanottu, että tämä ei ole jazz-muusikon soittamaa (tosin en ole kuunnellut vuosiin, ei ole ihan tuoreessa muistissa)
 
Kuuntelin tänään työmatkalla Jarrettin stankku/trio levyä, ja aika vahvasti on hallussa myös perinnetietoisuus miehellä hallussa niissä ja varmaan ollut jo Kölnin konsertin aikaankin.

Olen kuunnellut viimeaikoina jonkin verran sekä Coltaranea ja vähän Ornette Colemania (Something Else!! on levyn nimi). Molemmat on kai aika kuuluisia omanlaisensa jazzkielen kehittämisessä, mutta kyllä noilla edellä mainituilla ainakin varhaisemmilla levyillä kuulee että perinnetietoisuus on ollut hyvin hanskassa. Parkerkin oli mun käsittääkseni perinnevelkansa maksanut ennen kuin oma tyyli sen pohjalta löytyi?

Anekdoottina vaan, kannattaa tutustua Allan Holdsworthin 'standardi'-levyyn, None Too Soon -- mä tykkään sen soitosta todella paljon sekä sen omasta tuotannosta tai vaikkapa poppipändin solistina (Level 42). Mun mielestä AH on kehittänyt täysin omanlaisensa lähestymistavan soittoon, mutta tuossa osittain perinnekamassa se ei vain ainakaan mun korvaan kuulosta kovin hyvältä.

Petrin kielianalogia on hyvä -- meidän esikoinen (3.5v) vääntää tutut fraasit omassa päässään paljon hauskemmiksi kuin alkuperäiset (esim. helppoa/halpa-kuin-nakki tai voi-veljenpojat). Jazzia hän ei tosin (vielä) soita.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=55&t=182748