Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:SF3YLO
Alue:Työ musiikkialalla
Aihe:Pienen keikkabussivuokraamon toiminta pähkinänkuoressa
Aika:12.09.2009 16:31   (muokattu 12.09.2009 16:52)
Jaakob: Kiitti vastauksista. Sanokaapa vielä, minkälainen veloitusperuste noissa pienemmissä sprinter-tyyppisissä keikkabusseissa on ollut yleensä? Tai vastaavasti, minkälaisen veloitusperusteen haluaisitte bändinä?
 
-Pelkästään km-pohjainen veloitus
-Perushinta päivien mukaan + pienempi km-pohjainen veloitus
-Perushinta päivien mukaan + km-veloitus alkaen vaikka 500km jälkeen
-Pelkkä päivähinta rajattomilla kilometreillä
 
Ja luonnollisesti viikonlopuissa ja pidemmissä reissuissa päivähinta pienenee.

 
Itse vuokraan C-kortilla ajettavaa autoa. Toistaiseksi on ollut c-kortillisia kuskeja. tulevaisuudessa pitää vaihtaa B-kortilliseen autoon, miinuksena vain kantavuus, mikä ei enään riitä ainakaan mun omiin hommiin.
 
Yllä tuli varusteista aika hyvin. Kuskina olemisesta sen verran, että tällä hetkellä kait kuorma-auto ei tarvitse liikennelupaa henkilökuljetuksissa. (Laki muutos lienee tosin vireillä..). Minun on itse pitänyt kysyä läänistä tulkintaa kun bändillä on kuitenkin kamojakin mukana, että onko se tavaran vai henkilöiden kuljetusta. Tavarakuljetus tarvii tavarakuljetuksen liikenneluvan, joka on siis eri kuin henkilöpuolelle. Henkilöauto (eli kait myös pakettiauto) tarviikin ikäänkuin "taksiluvan", joka voi olla vaikeampi saada, tästä kannattaa selvittää enemmän muualta.
 
Noin yleisesti itse vähän ihmettelen vetääkö firmat "riskillä" kun aika moni tuntuu mainostavan, että vuokrataan autoa myös kuskin kanssa. En usko, että kaikilla on liikenneluvat olemassa!
 
Itse olen myös miettinyt tuota, että miten asia tulkitaan jos on itse roudarina/äänimiehenä yms.. keikalla. Pääasia lienee, että laskussa ei mainita kuljetuspalveluista. Huom! en neuvo näin kiertämään lakia ja lupia.
 
Itse käytän km-veloitusta, joka kuitenkin sovitaan yleensä etukäteen. Eli jos sanotaan, että bändi menee paikkaan x, niin lasken etukäteen about. kilsat (yleensä siis alakanttiin) ja sovitaan könttäsumma.
 
E: Muista että autoon pitää ottaa vuokravakuutukset. Nämä ovat yleensä noin tuplahintaisia normiin verrattuna. Eli kannattaa kysellä kaikki lafkat läpi. Itse säästin monta sataa vuodessa vaihtamalla firmaa. Ja omavastuu yleensä 500e. Saa toki 150e, mut hinta on aika järjetön silloin.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=53&t=182067