Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Juniper
Alue:Kitarat: akustinen
Aihe:Ladder-rimoitus
Aika:11.09.2009 23:39
kariffi: Mielenkiintoinen juttu, että rimoitus vaikuttaa myös paljon saundiin. Olin kuvitellut, että kopan muoto, koko ja käytetyt puulajit lähes pelkästään tekevät kitaran soinnin. Ajattelin myös, että mitä pienempi koppa sitä enemmän keskiäänivoittoiseksi ääni muuttuu. Toisaalta eikös Selmer Maccaferri kitaroissa ole myös vahva keskiäänikorostus ja jonkin läpileikkauskuvan sellaisesta näin ja siinäkin näyttivät rimat olevan poikittain. Tuo kitaratyyppi on kopaltaan melko iso?(enpä ole juuri täällä pohjan perillä livenä nähnyt) ja kuitenkin nimenomaan keskiääni korostuu, vaikka on kai niissä bassopotkuakin.
 
Rimoitus vaikuttaa todella paljon kitaran soundiin. Sillä määritetään kannen jäykkyys, massa ja paljon muuta kannen värähtelyyn vaikuttavia tekijöitä.
Nyt tuloaan tekee flying top tyyppiset kansi ratkaisut jolla voidaan jopa säätää kannen jäykkyyttä ja korkeutta. Itse olen jo hieman suunnitellut tekeväni teräskielisen akustisen klasaririmoituksella ja flying top rimoitus päälle. Ainakin teoriassa pitäisi tulla varsin herkkä ja tasapainoinen soitin....kun nyt sais edellisen projektin valmiiksi niin voisi ryhtyä tuumasta toimeen :D
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=51&t=181905