Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:PappaSF
Alue:Kitarat: akustinen
Aihe:Plektrat
Aika:28.07.2009 16:03
Meikä teki oman virityksen tämän topikin innoittamana.
 
Ainekset:
 
Fenderin medium pleku
Peukkupleku
Loctite Super Glue+ pikaliima
 
1) Ekaks törkkäsin peukkupelkun peukaloon kiinni niin kuin käyttäisin sitä
2) Pujotin Fenderin medium plekun sinne väliin.
3) Kattelin ja sovittelin hieman Fenkun plekun paikkaa ja katoin mistä kohtaa peukkuplekun voisi katkaista (vielä en katkaissut koska huomasin että on hyvä pienentää fenkun plekua, jotta sen plekun kieliin osuva kärkipää olisi sopivan "pitkällä" eli se mitä se nyt normaalisti käytettynä näkyisi plekun kärkeä vapaana.
4) Leikkasin Fenkun plekua sivuilta ja kämmenen puoleisesta osasta enkä koskenut plekun kärkipäähän ollenkaan
5) Taas kokeilin miten nuo kimpassa istuu mun peukalossa ja kattelin mittaillen ja sitten katkaisin vasta myös tuon peikaloplekun pään pois
6) Katkaistujen/leikattujen osion reunojen hionta kevyesti pikku viilalla ja hienosäätö santapaperilla (kuvissa tosin vaan lukee maininta santapaperista).
7) Osien liimaus vielä tarkistus sovituksen jälkeen juuri kohdilleen
 
Ei tarvinnu odotella kauhean pitkään pikaliiman kuivausta kun jo testasin plekua ja se toimi paljon paremmin kuin se toinen peukkupleku josta olen päätä pätkässy ja hionu ohkaisemmaksi.
 
Taidan tehdä toisen samanlaisen käyttäen Fenkun Thin plekua.
 
Soitto testauksessa huomasin, että vaikka käytin medium plekua niin se ikään kuin on aavistuksen ehkä ei niin taipuisa johtuen peukkuplekun jäykkyydestä joten thin on ihan kokeilun arvoinen myös ja meinaan sen piruuttani kokeilla.
 
Kuva löytyy mun profiilistani oletuskuvana ja linkissä sama kuva isompana:
 
http://koti.mbnet.fi/tapkuu/FenkkuPeukku.jpg
 
PS. se toinen peukkuplekun katkaisu ja hionta ohkaisemmaksi ei ole näin hyvä kuin tämä minkä nyt tein, ja kun viilaa plekun kärkiosaa ohkaisemmaksi niin en tiedä mitenkä sen kestävyys paljon soitettuna toimii (ei vielä kyllä mulla hajonnut) mutta jotenkin tuntuu, että valmiin normiplekun kärkipää on parempi kun vaan tuon normiplekun istuttaa siihen peukkuplekuun sopivasti.
 
Hintapuolesta en osaa sanoa mikä tulee halvemmaksi, ostaakko sitten jostain valmiina noita ihan erikoisia peukkuplekuja vai tekemällä itse.
 
Toivottavasti tästä oli iloa teille, jos ei muuta niin kun en osaa itse rakentaa kitaroita niin pysyttelen tässä plekupuolessa ;-)
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=51&t=180183