Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:mll
Alue:Kitarat: akustinen
Aihe:Plektrat
Aika:08.07.2009 19:33   (muokattu 08.07.2009 19:33)
wedevirtanen: Erittäin ohut pitää olla, että saa säädeltyä soiton voimakkuutta etenkin nopeissa edestakaisissa kompeissa, joita en voisi kuvitellakaan soittavani paksulla plekulla, joilla soitettuna saundi on karu ja kulmikas.

Soitan rennolla ranteella ja pidän ohuilla plektroilla aikaansaaduista herkistä nyansseista. Ehkä sitten Green Day tyyliseen soittoon nuo paksut plekut sopivat, raskaasti koko kädellä, mutta eikö siitä lähde hirveä meteli?

Olen täysin eri mieltä. Paksuilla plekuilla nimenomaan saa enemmän kontrollia soittoon, sekä myös kontrolloitua dynamiikkaa.

Ei paksuilla plekuilla soittaminen todellakaan tarkoita jäykkää rannetta. Lähes kaikki bluegrass-soittajat käyttävät paksuja plekuja. Mustalaisjazzin soittajat käyttävät käsittääkseni todella paksuja plekuja, 2,5-5mm.

Ohuet plektrat saa myös soitettaessa jäykemmiksi, kun vaihtaa plekun asentoa eli siirtää peukaloa plekun taakse tukemaan.

Olen itse ajatellut, että plekun asennon muuttaminen kielii huonosta soittotekniikasta ja kontrollista. Samalla otteella pystyy, ainakin paksuilla plekuilla, tekemään kaiken mitä ikinä tarvitsee. Tämä on tietysti makuasia.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=51&t=180183