Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:wedevirtanen
Alue:Kitarat: akustinen
Aihe:Klassisen kitaran oppimateriaali
Aika:31.05.2009 16:43   (muokattu 31.05.2009 16:46)
Olen syyllinen kaikkeen arvosteluun, jota esitettiin. Esitin asiani vailla tietämystä ja heikoin perustein. Ainoa hyvä asia siinä on se, että se herätti jonkin verran keskustelua ja toi kaivattua lisätietoutta asian tiimoilta, kiitos siitä!
 
Yksikään asia ei ollutkaan kuvittelemallani tolalla. Kaikki onkin hyvin sillä saralla.
 
Esitin myös joitakin henkilökohtaisia mielipiteitä klassisesta kitaramusiikista yleensä, kuten liian pitkistä kitarakappaleista ja kitarakonserttojen tarpeettomuudesta. Ne nyt olivat lähinnä makuasioita. Kyllähän kitarakappale saa olla pidempikin, kunhan siinä on sisältöä esim. Albenizin Cordoba ja jotkin Bachinkin jutut.
 
Se pelottaa tuossa klassisen kitaran tutkinnossa, että joutuuko siinä kahlaamaan läpi liian paljon sellaista materiaalia, josta itse ei pidä esim. kamarimusiikit sekä konsertot mm. Itse en ole koskaan soittanut kappaleita, joista en pidä ja miksi soittaisinkaan. Teknikkaharjoitukset erikseen.
 
Mitä muuten tulee mainitsemiini tekniikoihin: venytykset, tapping, flamenco-tekniikka, pikkurillin käyttö, vasemman käden peukalon käyttö, niin niiden avulla saa moniin kappaleisiin lisäväriä, sopivissa kohdissa ja pienessä määrin. Itsekään en diggaile näitä släm-kitaristeja. Minulle on aivan sama vaikka flamenco on mustalaisten musiikkia Espanjasta, jos sillä voi värittää kitarakappaletta. Ihmettelen muuten suuresti, kun Julian Bream:kin totesi, että hän ei rasquedo-tekniikkaa hallitse?
 
Ehkä tämän vuoksi klassisen kitaran musiikkikin on usein hieman kaavoihin kangistunutta. Klassisen kitaristinkin olisi hyvä laajentaa musiikillista näkemystä ja soittotekniikkaansa.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=51&t=178897