Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Crimsomnia
Alue:Laulaminen
Aihe:Äänen käyttökelpoisuus laulamisessa
Aika:14.02.2009 20:18
Mites tällainen, kun välillä ihan normaalissa puheessa kurkku tulee kipeäksi, rasittuu ja muutenkin puhumisesta tulee tukalaa? Varsinkin jos pää on millinkään eteenpäin kenossa. Musta tuntuu että mulla on jotain perustavanlaatuista vikaa elimissä, kun oikein mikään tapa, tyyli tai tekniikka ei loppukädessä rasittaisi ylenpalttisesti tai kipeyttäisi jotain osia kaulassa tai kurkussa.

Ja siitä äänenkäytöstä noin yleensä, esim. raspiärinän treenaamisessa. Lueskelin tuolta rääkymisketjun tuoreimmista viesteistä uskalluksesta ja reilun huutovolyymin eduista. Multa on vain ehkä pari kertaa koko elämän aikana lähtenyt suusta oikein varsinainen perseestä asti tuupattu huuto, yleensä silloinkin vain jos pinna on päässyt palamaan pohjia myöten, enkä ole onnistunut toistamaan sitä "normitilassa". En muista, että oikein mikään olisi tuntunut erilaiselta, vaikka ääni menikin särölle ihan itsestään. Samanlailla kurkkua kirvelee kuin muutenkin väärin tehdessä.

Muutenkin nämä ilmavirran ohjaamiset poskia kohti, ääniväylät yms kuulostaa jotenkin utopistisilta. Mulla kun ei ole kuin se yksi väylä, mitä kautta ääni ja ilma kulkee kurkusta kielen päältä suuta kohti. Olen kokeillut käännellä ja väännellä ja vaikka mitä, mutten ole onnistunut oikein muuttamaan mitään. Puhumattakaan siitä kohdasta suussa missä ääni "värähtelee", jota pitäisi osata siirtää eestaas suussa jotta löytyy Se kohta missä se rosoutuu automaagisesti.

Välillä kyllä tuntuu että tässä tarvittaisiin enemmänkin jotain sianverta ja pentagrammeja.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=37&t=167618