Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:eskoilola
Alue:Elektroniikka ja soitinrakennus
Aihe:VOIMAa ja putkien pauketta
Aika:28.01.2009 01:30
Ilmiselvästi putkivahvistintekniikka on jäänyt ikään kun jauhamaan paikalleen. Korg on repinyt irti kaikki mitä Marshallin ja Voxin brändistä lähtee. Vitage-osasto on voimissaan ja retrohenkinen tyyli. Palataan vanhaan kun kukaan ei uskalla kokeilla mitään uutta.

Totta puhut. Mulla on joitakin kirjoja tuolta 50-60 lukujen taitteesta ja ei ne putkikytkennät ole tuon jälkeen juuri modernisoituneet. Ja syy ei ole putkissa.

Itse olen tosiaankin suunnittelemassa sellaista putkivahvistinta jossa hyödynnetään osia joita on helposti ja halvalla saatavana. Esimerkiksi PL36. Vaikka putken valmistus on lopetettu ajat sitten niin yhä niitä saa korikaupalla pilkkahintaan. Neljästä PL36:sta saa helposti toistasataa wattia potkua.

Ideana olisi laittaa siihen vahvistimeen mikrokontrolleri justeeraamaan pääteputkien lepovirtoja sekä keskinäistä ohjauksen amplitudia. Ajatuksena olisi se että kontrolleri mittaa putkien lepovirrat ja mu arvon silloin tällöin. Itse signaalitiehen se bittihärpäke ei osallistuisi vaan se tosiaankin säätäisi putket asiallisiin lukemiin ja ohjausamplitudin vaikkapa servopotikoilla. Elektroniset vaimentimet vaikuttavat äänen laatuun joten toi servopotikka ei ole lainkaan kaukaa haettu juttu.

Tämmöisestä konstruktiosta seuraa parikin juttua:
- vahvistin osaa "nilkuttaa" keikan loppuun vaikka kaksi kolmasosaa putkista olisi pimeänä.
- putkien ei tarvitse olla keskenään sovitettuja
- voi vaihtaa vain sen kypsyneen putken. Loppujen voi antaa olla.
- vahvistin osaisi toimia kaikissa luokissa (A, B ja jopa C)
- voisi laittaa erilaisia lepovirtasettejä: kuuma, kylmä, "räkänen" ...
- kaikkea muuta kamalaa

Erityisen kiintoisan tästä tekee se että niiden putkien ei tosiaan tarvitse olla keskenään sovitettuja. Jos kyseessä on putkinelikkö niin vaikutus putkien hintaan on huomattava. Ja noita PL36:sia ei takulla saa sovitettuina - ei ainakaan nelikköinä.

Lisäksi tulee sellainen pikku juttu että putket tuppaavat menemään rikki aivan alkumetreillä. Tai-no, alkukilometreillä. Tämä johtuu siitä että mahdolliset valmistusviat paljastuvat yleensä tuotteen ollessa uusi. Jos kyseessä oli putkinelikkö niin eipä muuta kuin kaikki neljä uusiksi. Öh....

Tuosta vaiheenkääntäjästä mulla on parikin ideaa. Katsotaan niitä vähän myöhemmin. Kirjoitan jonninmoisen sepustuksen kunhan saan erään sellaisen labrattua kunnolla.
Copyright ©1999-2023, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=174415