Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Pauli
Alue:Kitarat: akustinen
Aihe:Levoton peukalo ja fingerstylen aloittamisen vaikeus
Aika:19.01.2009 08:48
1._Kuinka tärkeänä pidätte peukaloplektran käyttöä tässä tyylissä? Itse olen sointuja näppäillyt peukalolla ja kokeiltuani peukaloplektraa, se kyllä saundaa hyvältä, mutta onpas kömpelön tuntuinen!
 
Ei se peukaloplektra ihan välttämätön ole, olen nähnyt ja kuullut ihan uskottavia suorituksia ihan plektra-sormi yhdistelmällä. Mutta mielestäni peukkuplektra on helpoin tie, suosittelen. Aluksi on vaikeaa, mutta kyllä se suorakin plektra tuntuu aloittelijan sormissa kömpelöltä. Aika äkkiä siihen tottuu ja alkaa osua oikeisiin kieliin.
 
2._Sointuja näppäillessäni en ole kiinnittänyt bassokielten demppaukseen mitään huomiota. Youtubesta löytämälläni pätkällä http://www.youtube.com/watch?v=45vrY1Q3S7I&feature=related
Tommy Emmanuel selostaa, että kämmensyrjällä vaimennetaan bassokieliä. Hän näyttää
ottavan näppäilykäden pikkurillillä tukea kitaran kannesta. Onko tämä ainut keino saada demppaus onnistumaan? Kokeilin itse ja totesin tässä asennossa nimettömällä näppäilyn olevan hankalaa. Itse olen soitellut näppäilykäsi korkeassa asennossa pikkurilli ilmassa, mutta enpä ole demppaillutkaan.

 
Joo, kämmensyrjällä dempataan bassokieliä, sen sijaan se pikkurillin tukeminen kanteen ei ole välttämätöntä. Se tulee Chet Atkinsilta, ja aika moni joka on tuntikausia videolta tihrustanut Chetin tekniikkaa, tekee myös niin. Kuten myös minä. Mutta älä kiinnitä siihen liikaa huomiota alkuvaiheessa.
 
3._Samalla videopätkällä Emmanuel soittaa bassokieliä jatkuvana virtana ilmeisesti neljäsosanuotteina koko ajan dempaten ja peukaloplektralla. Hyvältähän se kuulostaa . Onko siis tämäntyyppisessä soitossa perusidea se, että peukalo veivaa soinnun perusääniä dempaten koko ajan ja muut sormet soittaa melodia? Soitetaanko loppupeleissä peukalolla kokonaisia bassokuvioita muiden hoitaessa melodian?
 
Tämä on se perusidea. Peukalo hoitaa basson, sormilla melodia ja mahdollisuuksien mukaan harmoniaääniä. Tietysti ei pidä jumittaa tähän vaan kaikki sääntöjen rikkominen on sallittua.
 
4._Tästä päästään seuraavaan kysymykseen. Miten ihmeessä tämä näppäilykäden peukalo ja muut sormet saadaan tekemään motorisesti kahta eri asiaa? Sointujen perusnäppäilyssähän peukalo soittaa bassoäänen ja muut sormet seuraavat sen jälkeen. Se nyt jotenkin onnistuu, mutta peukalon ja muiden sormien käsittäminen ikään kuin omiksi yksiköiksi tuntuu kyllä vaativalta hommalta. Miten tätä voisi harjoitella?
 
Ensimmäinen asia on saada peukalo toimimaan yksinään. Ideana olisi saada se peukalorytmi niin automaattiseksi ettei siihen tarvitse kiinnittää huomiota, vaan voi keskittyä melodiaan. Harjoitusta. Paljon.
 
Tsekkaa tosiaan tuo Rockwayn kitaraklubiosio, siellä on muutama video joissa puhutaan juuri tästä. Jäsenalueella on sitten ainakin tulossa jatkoharjoitusta.
 
5._Löytyisikö tämän tyylin alkeisharjoitteluun linkkejä ja kenties DVD- opuksia, joita voisitte suositella?
 
Tommy Emmanuelilla on pari opetus-dvd:tä, ne on ihan ok, mutta voi ihan alussa olla vähän sekavaa. Tommy on soittaja, ei opettaja :) Mutta kunhan pääset vähän pidemmälle niistä on kyllä hyötyä.
 
Pete Huttlingerin videot kiinnostaisi muakin. Mies on armoton soittaja, pari levyä on hyllyssä ja yksi kirja mutta videoita en ole nähnyt. Kun ekan kerran näin Huttlingerin lavalla, eka biisi oli I Got Rhythm ja meikä oli aivan monttu auki. Kannattaa tsekata.
 
Lisäksi esim. Buster B. Jones ja Marcel Dadi ovat tehneet opetusviedoita, joitain pätkiä näistä löytyy Youtubesta.
 
6._Vielä yksi kysymys. Jos otatte työn alle uuden kappaleen, miten lähdette työstämään? Haetteko tabit netistä vai kuinka? Vai haetteko ko.kappaleen nuotit ja soinnut ja rupeatte sorvaamaan itse bassokulut ja sen, kuinka siihen saadaan sovitettua melodia? Mitkä sävellajit muuten toimivat näin aloittelijamielessä parhaiten tämän tyylin soitossa?
 
Kaikki tavat on sallittuja, itse levyltä plokkaaminen tietysti se paras tapa. Mutta ihan rehellisesti, jos mulla on nuotit/tabit jossain kirjassa niin käytän niitä. Jos taas on joku hyvälaatuinen video, siitä voi kytätä aika paljon. Plokkailen sitten itse niitä biisejä mistä ei mitaaä transkriptiota ole tarjolla.
 
Mutta mun mielestä kirjastosta saa ainakin jotain Atkinsin nuottikirjoja. Ja sitten internetistä tilaamalla tarjontaa on valtavasti.
 
Kysymyksiä tuli paljon, toivottavasti jollakin olisi aikaa myös vastata. Kiitos etukäteen ja näppäilemisiin!
 
Vielä pitää mainita, tammi-helmikuun vaihteessa Helsingissä ja Turussa on keikalla Richard Smith, joka on tekniikaltaan vähintään Emmanuelin tasoinen soittaja. Kannattaa tsekata, yleensä jos haluaa hyviä fingerstylesoittajia nähdä, saa matkata ulkomaille.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=51&t=174060