Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Mikael
Alue:Studiotyöskentely
Aihe:laulun äänitys ja miksaus
Aika:23.12.2008 18:09
Kaikki nää nykyajan hyväksihavaitut mikit on oikein mainioita, mitä tälläkin palstalla aina hehkutellaan. Ei se siitä ole kiinni.
Yksi asia, mikä kannattaa aloittelevan äänittelijän hoksata, on huoneen akustiikka. Se kun pilaa helposti hyvänkin äänityksen, tuoden messiin hälyisyyttä. Eli demppiä kehiin, tai hätätilassa peiton alle joikhaamaan.

 
Tää on erittäin hyvä pointti. Ylipäätään huonetta kannattaa koittaa vältellä ellei kyseessä ole sitten todellakin hyvä huone/tila joka sopii esitykseen - jos et ole varma niin koita vähentää huoneen osuutta tallennetussa äänessä. Sohvatyynyt/peitot/akustolevyt/jne. ovat käyttistä lauluja äänitellessä. Mä olen päässyt ihan hyviin tuloksiin myös reflexion-filtterillä, mut myös tee-se-itse -viritelmät ovat erittäin käyttökelpoisia.
 
Muuten ainakin omalla kohdalla laulun äänittämisessä ei oo mitään ihmeellistä. Mahdollisimman hyvä isokalvoinen konkkamikki, hyvä etunen ja mielellään optinen kompressori. Miksatessa yleensä menee about: de-esser - leikkaava eq - kompura - korostava eq. Sit ehkä vielä tarvittaessa vähän säröä... efektipuolella useimmiten delay ja huone sekä plate.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=173014