Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:risto
Alue:Muut soittimet
Aihe:Banjo keskustelua!
Aika:17.11.2008 12:10   (muokattu 17.11.2008 13:06)
Olen nyt tässä pari viikkoa soitellut tenoribanjoa irkkuvireisesti ja huomenna sitten keikalle testaamaan, onko miten sujuu, heh juum. Mukava soitin tämä.
 
Varsinainen kysymys koskee tällä kertaa kieliä: onko kukaan tavannut Suomessa nimen omaan irkkuvireeseen (siis GDAE) tarkoitettua tenoribanjon kieliä? Ajattelin kokeilla irlantilaisen bouzoukin kieliä, luulisi niiden toimivan.

 
Paksuudet riippuvat skaalan pituudesta eli nauhojen määrästä. Jos kyseessä on 17 nauhainen monet käyttävät paksuuksia 012, 018, 032, 042. Itselläni on ostettuna GHS oktaavimandoliinin setti, jota en vielä ole vaihtanut. Siinä paksuudet ovat 012, 022, 032, 044.
 
Suomessa en ole nähnyt missään 17 nauhaisen GDAE settiä. Pari vuotta sitten valmista settiä ei löytynyt keneltäkään tunnetulta kielivalmistajaltakaan, mutta en ole tsekannut mikä tilanne on tänään.
 
EDIT: Niin siis tuosta edellisestä ei selvinnyt, että olen itse tähän asti ostanut mainittujen paksuuksien mukaisia irtokieliä. Sähkökitaran kieliä voi myös käyttää kun sivuleikkureilla rikkoo ja poistaa päästä sen messinkiholkin niin, että kiinnityslenkki jää ehjäksi.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=14&t=168804