Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:miikka_the_basist
Alue:Bassot
Aihe:kontrabasso
Aika:30.04.2008 12:17
Myös täälläpäin ilmenee kiinnostusta kyseiseen soittimeen. Ihan ensimmäiseksi tarvitsisi varmaankin hankkia itse soitin. Löytyykö keltään kokemusta tai mielipiteitä noista Thomannin halvimmista kontrista(esim. http://www.thomann.de/fi/thomann_kontrabass_111.htm)? Olisi myös kiva lukea kokeneempien juttuja yleisistä soittimeen ja sen soittamiseen littyvistä ns. mitä-on-hyvä-tietää -asioista.

Itse tulin ostaneeksi tuon kyseisin 111-mallin muutamia vuosia sitten ja soitettavuus oli pettymys lievästi sanoen; kielet olivat todella korkealla peukaloasemassa ja kakkosasemassa oli myös ongelmia painaa kieliä otelautaan kun ne olivat niin julmetun korkealla ja sai oikeasti käyttää voimaa, että puhtaita ääniä tuli ulos. Tämä asia korjaantui sillä, että se pääsi kerran vahingossa kaatumaan ja lopputulos oli se, että kaula meni poikki. Kiikutin sen soitinkorjaajalle joka sitten korjasi sen.

Hakiessani sen korjaaja sanoi, että kaulassa ollut 6 cm pitkä tappi ei kestä sitä rasitusta johon se joutuu vaan sen täytyy olla pidempi ja ihmetteli kun se ei ollut napsahtanut poikki soitettaessa. Hän oli sitten laittanut 11 cm pyökkitapin ja kaulan jännitykset ovat nyt lähes oikein. Kielet ovat nyt matalemmalla ja soitettavuus on huomattavasti parempi kaikissa asemissa ja esimerkiksi kakkosasemassa minun ei enää tarvitse käyttää niin paljon voimaa, että saan puhtaita ääniä soitettua.

Lisäksi bodyn liimaukset eivät ainakaan omassa 111 kestäneet. Eräiden orkesteriharjoituksien puolivälissä ihmettelin kun yhtäkkiä bassosta ei meinaa saada ääntä ulos. Havaitsin harjoitusten jälkeen pussittaessani tuota epeliä, että takakannen liimaus oli pettänyt vasemmalta puolelta n. 30 cm. matkalta. Kiikutin sen taas soitinkorjaajalle ja nyt tuo kontra ei ole vielä tähänkään päivään mennessä revennyt liitoksistaan.

Hyvää tuossa on hinta ja siihen se sitten vähän jääkin ellei halua sijoittaa rahaa vielä siihen, että vaihdattaa sen kaulatapin ja se maksoi minulle sellaiset 200 euroa. Kannattaa mieluummin ehkä sijoittaa enemmän rahaa soittimen hankintaan ja ostaa kunnon perussoitin, jotta innostus kontransoittoon ei hyydy sen takia, että soitin on laadultaan huono.
Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=163311