Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Ianuarius
Alue:Musiikin teoria ja säveltäminen
Aihe:Sävelmuistin kehittäminen
Aika:26.04.2008 18:24
Olen lukenut erilaisia kuvauksia ja arvosteluja netistä, ja kurssin sisältö vaikuttaa olevan seuraavanlainen
 
Kaikenkaikkiaan kurssi vaikuttaa juuri sellaiselta "*pling*, mikä sävel?"-harjoittelulta, joka voi hyvinkin kehittää kuuntelemista johonkin suuntaan, mutta jonka avulla ei voi oppia tunnistamaan säveliä tuosta vaan.

 
Ihan hyvä kuvaus, paitsi että siitä on jätetty kaikkein olennaisin pois. Arvaamalla tuosta hommasta ei todellakaan tulisi mitään. Heh. Jos tuo materiaali olisi tuon kuvauksen mukaista, olisin jättänyt sen kuuntelematta. Sen verran kriittinen kumminkin olen oppimateriaalini suhteen.
 
Voi esimerkiksi opetella tunnistamaan sävelet C, D ja E, mutta kun soitetaankin melodia joka menee CED, niin niitä yksittäisiä säveliä ei sieltä melodian seasta välttämättä enää tunnistakaan, vaan se kuulostaa vain sekamelskalta.
 
Burge nimenomaan painottaa joka välissä, että absoluuttinen sävelkorva ei tarkoita sitä, että relatiivista sävelkorvaa ei tarvisi, tai päinvastoin. Kun omaa molemmat, se on 4 kertaa niin hyödyllistä kuin että omaisi vain jomman kumman. Absoluuttinen liittyy enemmän tunteeseen kun taas relatiivinen liittyy enemmän siihen logiikkaan ja mekaniikan tietämykseen.
 
Mä taidan nyt jättää tän vastailun tähän. Menee muuten kohta taas joksikin älyttömäksi väännöksi. Turha mun on alkaa tässä mitään mainospuheita tosta materiaalista pitämään. Ne kuuntelee sitä jotka on kiinnostuneita ja sen verran voin sanoa, menemättä liian pitkälle, että suosittelen sitä pelkästään muutaman kuuntelun perusteella.
 
Sen olen hokannut, että yleensä niillä ihmisillä, joilla ei ole huumorintajua, on hirveitä vaikeuksia omaksua mitään, mihin liittyvät tunteet jotenkin. Käy tietty järkeen, kek.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=163473