Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:U.Honey
Alue:Tanssimusiikki
Aihe:Keikka-autot
Aika:06.02.2004 08:59   (muokattu 07.02.2004 05:17)
Soittelin yhden kesän bändissä jossa keikkabussina oli Toyota Hiace. Se on kätevä keikka-auto triolle muttä meilläpas oli kvartetti! Kamat pakattiin autoon siten että takapaksiin jäi soittajan mentävä paikka ja kun laitettiin yksi pelimanni sinne vällyjen sekaan niin saatiin koko orkesteli mahtumaan samaan autoon. Tämä hivenen laiton 'makuuvaunu' oli itseasiassa kaikkein suosituin paikka ja välillä oli jopa pientä kilpailua siitä kuka saa matkustaa siellä.
 
Syksyllä tuli sitten muita juttuja ja bändi meni telakalle kunnes tammikuussa tulla tupsahti hyvähintainen keikkatarjous Kouvolasta ja päätettiin etta käydään hakemassa rahat pois vanhalla kokoonpanolla. Sattumoisin myos pakkasta oli reilut parikymmentä astetta.
 
Kamat pakattiin Hiaceen ja vanhasta muistista livahdin nopeasti takaluukusta 'business-luokkaan' ennenkuin kukaan muu kerkeäisi varaamaan paikkaa. Valitettavasti en ollut ottanut huomioon että Hiacen lämmityslaite ei puhalla lainkaan ilmaa tavaraluukkuun. Tuskin oltiin päästy kehäkolmosen ulkopuolelle kun olin jo paleltumiskuoleman partaalla! Koitin sinnitellä vähän aikaa ja kirosin Hiacen alimpaan autojen helvettiin, mutta olin niin kohmeessa että oli pakko anoa ohjaamon puolelta 'vaihtoa'. Kundit eivät olleet kuulevinaankaan pyyntöäni, hymyilivät vaan merkitsevästi toisilleen; siitäs sai, itsehän halusi ykkösluokkaan! Jouduin tapojeni vastaisesti lupaamaan että tarjoan kaljat keikan jälkeen jos pääsen hyttin matkustamaan. Tämä sai positiivisen vastaanoton, ja takapaksi-miehen paikkaa kierrätettiin sen jälkeen parinkymmenen kilometrin välein.
 
Näin kukin sai vuorollaan nauttia 'business-class' luksuksesta ja ja viimein päästiin Kouvolaan. Kaikki kiroilivat elämän raadollisuutta, mutta ei siinä ollut paljon aikaa taivastella sillä kamat piti saada äkkiä lauteille ja soitto soimaan, aikataulu oli nimittäin kusaissut ylimääräisten pysähdysten takia.
 
Muitten soittajien keskittyessä tulkitsemaan humpan helmiä minä keskityin miettimään millä helvetillä voisin välttää paluumatkan 'business-classissa'. Sitten keksin loistavan suunitelman! Olisin mukamas sanojeni mittainen mies ja vasten tapojani tarjoaisin kaikille kaljat keikan jälkeen, sillä tässä kuppilassa bändit lopetti jo tuntia ennen valomerkkiä. Bändimme pelimannit oli melkoisia vesseleitä ja olin varma että jos tarjoan kaljan mieheen ikäänkuin ryyppynä, niin "koneet käynnistyy" ja kundit juovat baarin tyhjäksi alta aikayksikön! Näin minä olen ainoa joka on ajokunnossa ja vältän paluumatkalla 'makuuvaunun'!!
 
Viimeiset valssit saatiin sitten soitettua ja totesin: "Jos nyt joku haluaa sen pienen kaljan niin kannattaa tulla baariin samantien." Ostin kaikille kaljat, ja menin mukamas pakkaamaan kamoja tai jotakin vastaavaa. Kun tulin pienen hetken kuluttua takaisin niin toiset kaljat oli jo juotu ja kolmannet tilauksessa. Tämä ei tullut yllätyksenä, mutta yllätys sen sijaan oli se, etta paikalle oli osunut joku varakkaalta vaikuttava humppa-dikkari joka oli pitänyt bändistä niin paljon etta halusi poikien nauttivan drinkkejä hänen 'piikkinsä'! Eipä tiennyt äijäparka etta tämän bändin janon sammuttaminen tulee todella kalliiksi!! Kiroilin huonoa onneani, miksi tämän tirehtöörin piti sattua paikalle juuri tänään, mutta samalla onnittelin itseäni - eipähän tarvitsisi matkustaa Hiacen 'business-luokassa' takaisin.
 
Kesti pitkään ennenkuin päästiin paluumatkalle sillä kundit tilasivat vielä juuri ennen valomerkkiä piikkiin pari annosta 'vara-ravintoa' mieheen - jottei jano pääse yllättamään matkalla! Viimein oltiin valmiita lähtemaan ja silloin paljastui etta sen saatanan Hiacen lämmityslaite oli jämahtänyt jäähän!!! Eikä lähtenyt toimimaan vaikka yritettiin mitä! Muut bändin jäsenet suhtatutuivat asiaan suorastaan hilpeästi, johtuen nautituista 'lämmikkeistä', mutta minä mietin syntyjä syviä ja kirosin Hiacen alimmista alimpaan helvetin hornaan. Lisäksi selvisi että 'Business-class' olikin nyt paras paikka matkustaa sillä siellä voi ainakin kääriytyä vällyjen alle pahinta kylmää pakoon!
 
Paluumatka oli yhtä helvettiä. Hampaat kalisten piti käsi krampissa skrapata tuulilasia kokoajan, sillä Hiacen lämppäri puhalsi ainoastaan jääkylmää ilmaa. Samalla piti 'voimistella' jalkoja etta veri olisi kiertanyt edes vähän. Ihme etta pysyttiin tiellä. Viimein, ikuisuudelta tuntuneen ajan jälkeen, saavuttiin hesaan ja juuri kun käännyin kadulle josta lähdettiin keikalle, aistin jotain kummallista - Hiacen lämppäri alkoi pukkaamaan lämmintä ilmaa ohjaamoon!!
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=6&t=50802