Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:kepulainen
Alue:Musiikin teoria ja säveltäminen
Aihe:sointuasteet
Aika:11.02.2008 20:23   (muokattu 11.02.2008 20:25)
kepulainen sitten otti herneen nenään ja poisti kaikki kirjoituksensakin. : S
 
Pyydän anteeksi kepulaiselta ja muilta, jotka kenties ovat pahoittaneet mielensä, kun tarkensin kommenttiani kimurantin pyynnöstä.

 
No niin, kommentoin sen verran vielä takaisin, että et sinä minua suuttumaan saa pilkun viilaamisellasi. Koen vain täysin turhaksi ajankuluksi vääntää kirjoitusasustani, varsinkin kun myönsit ymmärtäneesi täysin mitä kirjoitin. Myös minä voin viilata sinun kirjoitustasi, sinunkaan kirjoitus ei ollut täydellinen. Mutta mitä alkuperäinen kysyjä siitä saa? Tuskin mitään.. tässä kuitenkin:
 
ESIMERKIKSI:
--------------------------------------------
Tämä duuriasteikon seitsemäs moodi on siitä erikoinen, että siinä ainoana löytyy vähennetty kvintti.

Väärin; jokaisesta moodista löytyy vähennetty kvintti.

Se,mitä tarkoitit sanoa on;

Lokrisen moodin I ja V asteen suhde on vähennetty kvintti.
---------------------------------------------
 
Luulitko todella että puhuin tässä minkä tahansa duuriasteikon sävelten välisestä suhteesta? Et. Tuskin kukaan muukaan luulee, koska jokainen, joka moodeista jotain tajuaa, on ymmärtänyt yhdestä tietystä asteikosta muodostuvien moodien sisältävän täysin saman intervallirakenteen, vain "aloituskohta", asteikon perussävel, muuttuu.
 
Olisitko tyytyväinen lauseeseen:
 
Tämä duuriasteikon seitsemäs moodi on siitä erikoinen, että siinä ainoana löytyy vähennetty kvintti suhteessa asteikon perussäveleen.
 
Sinustako aloittelijalla syttyi vasta nyt lamppu ja koko asia kristallisoitui?
 
Mitään osaamista ei pysty antamaan kerralla täydellisenä kokonaisuutena, vaan kaikki tieto pohjautuu osaksi jo olemassa olevaan tietouteen. Mä en pysty ymmärtämään tämänkaltaista viilaamista. Kyse on enemmänkin äidinkielen opiskelusta tässä kohtaa kuin itse asiasta, siis musiikista.
 
Jos mä pyydän sua vastaamaan kysymykseen "Mitä on musiikinteoria, ja mitä se pitää sisällään?", niin lupaan kirjoittaa sinun vastaustasi pidemmän kritiikin kaikista sen sisältämistä virheellisistä ilmaisuista.
 
Mutta edelleen, kuka tästä hyötyy ja mitä? Sä tiedät selkeästi paljon musiikinteoriasta, mä koen tietäväni myös jotain, ja moni muukin täällä tietää paljon. Kuitenkaan kenelläkään meillä ei ole sitä yhtä ainoaa oikeaa täydellistä selkeää vastausta, joten miksi pitäisi kuluttaa energiaa tällaiseen soopaan? Mun puolesta sä voit olla aina "oikeassa", en mä haluu tähän kilpailuun edes osallistua.
 
...kevätmasennus...parempaa syytä ei voi olla...
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=160138