Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Apricot
Alue:Kitarat: soittaminen
Aihe:Steve Lukather
Aika:09.01.2008 14:37   (muokattu 09.01.2008 14:38)
Nyt kun ensimmäiset kivet on heitetty...
 
Kun ajattelen Lukatherin soittoa, niin jotenkin mun korvaani tarttuu ekana seuraavanlainen maneeri: ensin on pitkä ääni hitaalla vibratolla, sitten liu'utaan kieltä pitkin alas ja välittömästi takaisin ylös. Jos tuon tekee useammin kuin kerran, alkaa se tökkimään kuulijan korvassa todella nopeasti, jopa siitä yhdestä kerrasta. On paljon kitaristeja jotka säröllä soittaessaan tekevät tuota, mutta en ole varma tiedostaako monikaan ilmiötä. Lukather tekee sitä kuitenkin koko ajan, ja yhdistettynä tuohon liian kompressoituun soundiin alkaa meikäläistä äklöttämään nopeasti.
 
Joku on sanonut, että Lukatherilla on "täydellinen kitaran tekninen hallinta", mutta kyllä mun mielestäni siihen hallintaan kuuluisi sekin ettei soitto kuulostaisi sellaiselta sössöltä kuin nyt viimeiset kymmenen vuotta kaikilla keikkatallenteilla joita olen kuullut. Toisaalta, improvisointi on vaikea laji. Jos pitäisi mainita joku särökitaristi, jonka jokainen ääni on jokaisella keikalla viimeisen päälle soitettu, sanoisin että Steve Vai tai Eric Johnson. Mutta he eivät niinkään improvisoi, etenkään Vai. Jos soittelee enimmäkseen valmisteltuja juttuja, on paljon helpompaa huolehtia soiton "siisteydestä". Lukatherille siis pitäisi kai antaa anteeksi, ettei tatsi ole keikoilla yhtä tiukka kuin levyillä, mies sentään keksii soolonsa lennosta. Mutta, on niitäkin improvisoijia, jotka pystyvät sovittamaan yhteen spontaanit ideat ja vaikeasti hallittavan high-gain -särön.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=158455