Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:tanjuli
Alue:Laulaminen
Aihe:Tuki
Aika:24.09.2007 22:28
Korjaisin sen verran, että lepohengityksessä emme käytä varsinaisesti mitään lihaksia.... Sisäänhengityslihaksia ovat pallea ja ulommat kylkivälilihakset. Mielestäni tehokkainta on keskittyä pallean pitämiseen alhaalla siksi, että lihakset, jotka pitävät kyljet laajentuneina, ovat isompia ja helpommin hallittavia kuin kylkivälilihakset. Jos kylkivälilihasten ajatteleminen auttaa enemmän, go for it.
 
Mun nähdäkseni myös lihaksen rentoutuminen ja aktivoituminen on lihaksen "työtä", joten tästä syystä ajattelen hengityslihasten "työskentelevän" myös lepohengityksen aikana. Eri asia on sitten ääntöhengitys, jonka aikana käytämme samoja lihaksia tietoisesti ja laulaessa vielä tehostetun tietoisesti.
 
Mulle noi "kylkien avaus" ja "kylkivälilihasten avaus" kulkevat käsi kädessä, koska oon omakohtaisesti (ja muutaman oppilaan kautta) kokenut sen että toinen toimii mutta toinen ei, eikä homma sitten toimikaan halutulla tavalla. Joten pyrin siihen että toimivat yksikkönä eikä kahtena erillisenä palasena.
 
Samat asiat, eri tavat ajatella :)
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=37&t=153398