Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Musiikkimyyrä
Alue:Klassinen
Aihe:Konserttiarviot
Aika:24.08.2007 20:02
Käyn usein Lahden sinfoniaorkesterin konserteissa vaikka matkaa kertyykin suun- taansa pari sataa kilsaa!Ei haittaa yhtään.Kaikkein upeimpia konsertteja ovat mie-
lestäni olleet ns.Sibelius-konsertit.Tunnelma on suorastaan huikaiseva ja käsin kos-
keteltavissa.Varaankin paikat aina ihan edestä,toisesta penkkirivistä.Siinä pääsee parhaiten mukaan soittajien tunnelmaan ja ajoittain tuntee jopa olevansa osa orkes
teria.

 
Hmm... kävin kerran eräässä Sinfonia Lahden vierailukonsertissa. Soittivat Sibeliusta (historialliset kuvat 1 & 2 ja 2. sinfonia). Konsertti oli aivan mieletön! Istuin itsekin edessä, oli niin tiivis tunnelma, että en melkein saanut hengitettyä. Vasket soljuivat kuin mahtava joki, jouset olivat intensiivisen lähellä, puupuhaltimet olivat hyvin rauhalliset, mutta todella leikkisällä tuulella (anteeksi, nämä ovat minun mieli- ja muistikuvani konsertista).
 
En oikeastaan ajatellut mitään koko konsertin aikana: olin vain totaalisen vajonnut musiikkiin, mitä tapahtuu enää harvoin minulle, koska olen oppinut ajan orjaksi. Oli hauska huomata väliajan jälkeen, kuinka sykkeeni oli kohonnut.
Mutta sen illan jälkeen minulla oli oikeasti hyvä olo; olin samalla kiihdyksissä, yllättynyt, otettu, koko loppuillan, mutta heti laittaessani nukkumaan sain unta ja nukuin koko yön yhteen putkeen.
 
Itse olen sitä mieltä, että Sinfonia Lahti on Suomen paras orkesteri. Heidän musiikkinsa on tasapainoista ja muusikot puhaltavat hirveästi yhteen hiileen. Lahtelaisten musiikki ei ole koskaan tylsää tai merkityksetöntä. Sinfonia Lahti tekee musiikkia, se ei vain soita soittamisen vuoksi.
Harmittaa niin hitosti asua väärässä kaupungissa... ;)
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=9&t=114163